Telefon

+36 30 599 60 35

Emal

kriszta@movelab.hu

Cikkek

Melyik sportot válasszam a gyermekemnek?

Melyik sportot válasszam a gyermekemnek?

Melyik sportot válasszam a gyermekemnek?

Gyakran keresnek meg szülök azzal, hogy milyen sportot javaslok elkezdeni gyermeküknek, mi hogyan választottunk sportok a gyermekeinknek. Hadd nyúljak vissza elsősorban a Bályi István féle modellhez. Kérdezheted persze, ki az a Bályi István, de ne vádold magad, ha nem hallottál ról

a – az egyik legjobb koncepciót, amit valaha ebben a műfajban alkottak egy magyar szakember hozta létre. A Kanadai Olimpiai Bizottságnak, itthon Bályi István neve „természetesen” teljesen ismeretlen. ( Kiegészítés, 2016-ban volt erről itthon az első előadása, én 2013 óta reklámozom őt, bízva abban, hogy hogy a szakemberek elolvassák a könyvét.)

Bályi István

Vannak még ilyen adósságaink, mert ide szúrom be, hogy a sokak által követett magas intenzitású intervallumos edzés ( HIIT) illetve komplexek kitalálója egy Javorek István nevű edző érdeme, akit az USA-ban coach Steve Javorek néven ismernek és tisztelnek…Itthon persze senki sem ismeri…

A ma már tradicionálisnak mondható koncepció szerint a szülő kiválasztja a sportot – gyakran azt, amit maga nem tudott anno sikeresen űzni –  gyermekének, ezt akár megelőzheti valamiféle kompetencia és morfológia vizsgálat, majd megkezdődik az úgynevezett korai specializáció folyamat.

Ezt a folyamatot négy részre tudjuk osztani:

  1. Az edzhetőség edzése.
  2. Edzés a versenyért.
  3. Edzés a győzelemért.
  4. Visszavonulás.

Aki valaha versenyszerűen sportolt, most vélhetően egyetértően bólogat, és ennek az eredménye az a sok sérült, egykori önmagára sem emlékeztető, hajdan nagyszerű sportoló, aki ma végtelenül elhízva, sosem mozogva, komoly mozgásszervi problémáktól gyötörve éli az életét. A sporton belül vagy a sporthoz már egyáltalán nem kapcsolódva.

A Bályi féle modell ettől sokkal izgalmasabb perspektívát mutat edzőnek, sportolónak, szülőnek.

  1. Aktív indulás.
  2. Az alapok.
  3. Az edzés tanulása.
  4. Az edzhetőség edzése.
  5. Edzés a versenyért.
  6. Edzés a győzelemért.
  7. Életen át aktív szakasz.

Aktív indulás

0-6 éves korig, olyan napi tevékenységek elvégzése, ami alapvetően élvezetessé teszi a mozgst.

Az alapok

Megtanulni milyen alapvető mozgáskészséget. Futás, ugrás, dobás, elkapás, úszás, koordináció, agilitás, egyensúly, gyorsaság. Itt jellemzően a 6-9 éves korról beszélünk. Mozgáskincs felépítése a szókincs analógiájára.

Az edzés tanulása

Megkezdődik a specifikus készségek elsajátítása, amely már egyes sportok sarok-köveit képezik. Fiúk 9-12, lányok 8-11 éves kor.

Az edzhetőség edzése

Állóképesség, gyorsaság, erő, robbanékonyság felépítése, a sportspecifikus készségek megalapozása. Fiúknál 12-16, lányoknál 11-15 éves kor.

Edzés a versenyért

Sportspecifikus készségek, fizikai kapacitások optimalizálása. Megjelenik az egyetlen sportra történő felkészítés, akár nemzetközi szinten. A versenyzői mentalitás eljasátítása.

Edzés a győzelemért

Az életkor teljesen sportspecifikus. Egyetlen sport, kiemelkedő és megismételhető teljesítményre törekvés a sporthoz kapcsolódó minden területen.

Életen át aktív szakasz

Bármely életkorban, egy életen át aktívnak maradni.

Ismerve a Bályi féle modellt a következő kritikával illethetjük a mostanában megjelent korai specializációs koncepciót.

Fókuszban a verseny

Az atléták többsége a korai szakaszokban már komoly versenyterhelést kap, miközben a cél még az edzhetőség és edzés tanulása lenne

Nyerni – bármi áron

Az edzők és szülők többsége győzelemben méri a sikerességet, nem értékelve a folyamatosan fejlődő teljesítményt.

Helytelen edzésprogramok

Az edzésprogramok jelentős része ma nem más, mint felnőtt versenyzői programok. Sok esetben látjuk, hogy az 1-2-3 szintek kimaradnak, azonnal az edzés és a korai versenyeztetés kerül a fókuszba.

Specializáció

A fiatal sportolóknak lehetőséget kell adni arra, hogy több sportban is kipróbálják magukat, illetve a más sportokra jellemző alapmozgásokat is elsajátítsanak. A korai specializáció ma már tudjuk, hogy korai kiégést, limitált készségeket és magas sérülési kockázatot jelent.

A címben megtett kérdésre tehát konkrét választ az olvasó aligha kapott, de segítséget mindenképpen, hogy milyen rendszerben gondolkozhat, választhat edzőt, sportot a gyermekének.

Bályi István könyve alapján…

 

Megosztás

Legújabb cikkek

Facebook