A szezonális affektív zavar (seasonal affective disorder, SAD)
az ismétlődő depressziós rendellenességek csoportjába tartozik. Egyes elképzelések szerint szoros összefüggésben áll az egyes időszakokban alacsonyabb kék fény jelenlétével. Ugyan mindenki a kék színű fénytől óv, de valójában a fény is szabályozza a cirkádián ritmust, ahogy a mozgás és étkezés is.

A fény szerepe a szabályozásban azért izgalmas, mert a felkelés utáni 1-1 1/2 órás szakaszban lenne arra szükség, hogy erőteljesebb fénnyel találkozzunk, amely egyértelmű jelzést ad a szervezetnek, hogy reggel van, és ennek megfelelően már nem termel melatonint, de emeli a kortizol és tesztoszteron mennyiségét a szervezetben. Magyarán a jó időben használt és megfelelő mennyiségben használt fény – ha lehet természetes, de itt lámpát használtak – csökkenti a SAD kialakulásának lehetőségét.

“Az adatok azt a következtetést támasztják alá, hogy a kék fény képes kompenzálni az alvás integritásának csökkentését, és nagymértékben a sötétkék fényviszonyban megfigyelt teljesítmény csökkenéshez, mindkettő valószínűleg az előrehaladó alvási menetrend következtében. Ez a tanulmány azt mutatja, hogy a kék fény terápia reggel alkalmazva egy otthoni környezetben, támogatja az alvás előrehaladását protokoll fázis előmozdítása a cirkadián ritmust, valamint az alvás időzítés.”

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27449476