Gyakran akadok össze olyanokkal, akik ketogén diétát terveznek vagy csinálnak, és ilyenkor kapom is a kéréseket rendesen. Az első pont minden esetben, hogy jelzem, nem vagyok dietetikus, pusztán azt tudom elmondani, milyen előnyei és hátrányai vannak ennek az étkezési módnak az én tapasztalatom alapján…

Elsősorban azt kell tisztába tenni, hogy az embert miért fog egy ilyen szélsőségesen restriktív diétába, és felfogja-e, hogy a minden szélsőséges diéta egyben valamiféle szociális izolációt okozhat, mert te aztán végképpen nem úgy eszel, mint a családod vagy a kollégáid. Ha ezt megfejeled egy Időben Korlátozott Étkezési módszerrel is, nos akkor nem is akkor eszel, mint a többiek. Tehát soha ne felejtsük el egy diéta esetleges közösségi életedre való hatását, mert sokan egy idő után pont az izoláltság miatt adják fel. A miértnek kellően erősnek kell lennie, és gyakran látok olyanokat, akik pusztán fogyókúrának tekintik a ketogén diétát. A dolog sokkal komplexebb, másfajta előkészületet igényel, és megesik, hogy még szakember felügyeletét – aki nem én vagyok…Használhat-e a ketogén diéta TII diabétesz és metabolikus szindróma esetén? Nos, úgy tűnik igen, ezt bizonyítja a VirtaHealth legutóbbi kutatása.( https://www.virtahealth.com/ )

A másik nagy kérdés a mérhetőség. Ne felejtsük el, a módszer eredetileg az epilepszia kezelésének volt egy kivételesen sikeres módja, és az ma is a gyógyszeresen nem kezelhető esetekben. Az utóbbi években tört utat magának a ketogén diéta egyes ráktípusok kiegészítő kezelésében, talán az agytumor egy különlegesen agresszív formáját szükséges itt megnevezni, ami a glioblasztóma és egyre több kutatás indult el más ráktípusok esetén is. A lényeg az, hogy ezekben az esetekben kövessük Dr. Thomas Seyfried tanácsát, aki a napi keton és glükóz tesztet javasolja, lehetőleg vérből, és erre a glükóz/keton index alapján szabja meg, hogy a helyes zónában van-e a páciens. Mondom, ez egy szélsőségesen restriktív, de hatékony diéta, és a mérés ezekben az esetekben életmentő.

Minden más esetben nekem az a tapasztalatom, hogy érdemes a ketogén diéta elején és egyes szakaszaiban mérni, és összehasonlítani a mért értéket azzal, hogyan érzem magam. Ez később segíhet abban, hogy értsem akár mérés nélkül is, vajon hol állhat a rendszer a ketonokkal. A mérés módja érdekes kérdés, a legpontosabb a vérből mért keton tesztje, majd jön a lélegzetből mért – Ketonix – teszt. A ketoncsík vizelet-teszt elképesztően pontatlan, soha nem is javaslnám senkinek, hacsak nem cukorbeteg és a ketoacidózíst akarja elkerülni. Tehát a javaslat a mérés, de csak addig, míg tisztában nem vagyunk azzal, hogy egy relatíve magasabb ketózisban hogyan érzem magam.

Sokan kérdezik, hogy mivel segíthetem elő a ketózist, és itt élen jár a pár napos böjt, mint rávezetés, és előkerülnek a kiegészítők is, mint az MCT olaj, amivel iszonyatosan óvatosan kell bánni, kivéve, ha órákat akarsz a wc-én tölteni, mert az MCT olajhoz bizony hozzá kell szoktatni a szervezetet. Az egyik legnagyobb gond a paleo és ketogén diétát követőkkel, hogy nem eszenek elég zöldséget, mert az egyik a fehérje, míg a másik zsír bűvöletében él, és krémsajtot eszik szalonnával. A helyzet az, hogy leveles zöldségek elhagyása nem okos gondolat, ezek alig ütnek ki a ketózisból – viszont elképesztő mennyiségben segítenek nitrogén monoxidhoz jutni, no és rosthoz. Nekem a kedvencem a spenót, olivaolajjal.

Az, hogy sportolóként mit jelent a keto egy másik írás témája lesz