A tesztelésnek is megvan a maga szépsége.
Azonban nem az a célunk vele, hogy megváltoztassuk, miként tekintenek az emberek az edzésre, az aktív életmódra, vagy akár az orvosi beavatkozásokra.
Egyszerűen csak felteszünk vele néhány kérdést: „Hogyan mozogsz? Ha tö
A tesztelés révén valójában megóvunk attól, hogy legközelebb súlyosabb következményei legyenek az esetleges bukásodnak. Ha a teszten buksz el, attól az még ugyan bukásnak számít, de nem vesztettél vele semmit. Cserébe viszont lehetőséget kaptál annak megismerésére, hogy miért buktál el, és miként tudsz változtatni ezen.
A tesztelés során egy nagyon egyszerű mozgást kell végrehajtanod. Habár rosszabb eredményt el tudsz érni csalással, de jobb eredményt nem.
A Functional Movement Screen során használt mozgások talán túlságosan egyszerűnek, és egy edző számára szinte már kezdetlegesnek is tűnhetnek – olyan gyakorlatoknak, amelyeket még egy gyerek is képes teljesíteni.
Ezzel pedig nagyon közel is járna az igazsághoz.
Ezzel szemben egy idősebbekkel foglalkozó egészségügyi szakértő számára talán akár még túlságosan is nehéznek tűnhetnek. Hogy miért? Mert tisztában vagyunk vele, hogy nem képesek olyan jól mozogni, mint fiatalabb korukban. Ettől függetlenül mégis megcsináltatjuk velük a szemvizsgálatot – tudjuk, hogy várhatóan rosszabbul fognak teljesíteni, de azt nem tudjuk megmondani, hogy milyen mértékű maga a teljesítményromlás.
A szemvizsgálaton elért gyenge eredmény senkiben nem tesz kárt, és valójában még segíthet is a problémák megelőzésében. Ehhez hasonlóan a gyenge FMS eredmény sem okoz károkat, ráadásul még segíthet is tisztábban látni és logikus módon a megfelelő irányban haladni tovább a következő mozgás-alapú teszthez.
A mozgás terén felnőtt korunkra elsajátítandó ismeretek testesülnek meg azokban az egyszerű mozgásokban, melyekre minden gyerek képes. Ha megvizsgáljuk az egyedfejlődési folyamatot, azt tapasztalhatjuk, hogy a gyerekek az alábbi kiszámítható fázisokon mennek keresztül: mászás, mellső hídtartás, térdelés, hídtartás, séta és futás. Erre építkeznek olyan mozgások, mint az ugrás, a cipelés és a függőleges mászás. Márpedig ezeket kézikönyvek és oktatóvideók nélkül sajátítják el. Nincs hozzá szükségük tanárra vagy edzőre. Egységes és kiszámítható módon haladnak végig ezeket a fázisokon. A kiszámíthatatlan tényezőt az jelenti, hogy ezek a képességek milyen mértékben romlanak le az életutunk során.
Az élet számos kihívást sodorhat az utunkba. Eltérő környezetben élünk, és mindannyian kissé eltérő utat járunk be a körülöttünk élők, a környezeti változások, valamint a kihívások iránti vágyunk (vagy esetleg épp a kockázatoktól vagy kudarcoktól való félelem miatt a kihívások elkerülése iránti vágyunk) függvényében.
A legegyszerűbb formájában az alábbi őszinte kérdést tenném fel mindenkinek: „Jelenleg rendelkezel a mozgás tanulásának ugyanazokkal a jelútjaival, mint amikor belevágtál az utazásodba?”
Ha erre a válasz „Nem”, akkor szeretném tudni, mik azok, amik hiányoznak. Ezek ugyanis rávilágíthatnak azokra a területekre, melyekre fókuszálva újra elérhetővé válik a tanulásra való képesség megfelelő szintje – csak ezt követően lehet egyáltalán elgondolkodni magán a tanításon. Gondoljunk csak az edzés kapcsán előforduló nagy-nagy hibára – annak feltételezésére, hogy mindenkit meg kell tanítani edzeni. Nincs szükség a tanításra, ha már valaki jelenleg is rendelkezik a kellő ismeretekkel. Ha pedig valaki nem tud edzeni, fel kell tennünk magunknak a kérdést, hogy vajon azért nem, mert még nem tanították meg rá, vagy azért, mert nem tud tanulni? Nem áll rendelkezésére a környezet a tanuláshoz? Esetleg nem képes tanulni segítség és visszajelzés nélkül?
A mozgásminta szűrés segítségével külön lehet választani azokat, akiknek egyszerűen csak jobb minőségű tanításra van szükségük – akik rossz szokásokkal rendelkeznek és nem megfelelő edzésprogramozással dolgoznak –, azoktól, akik még egy megfelelő program esetén sem képesek olyan tempóban tanulni, mint mások. A tanulási képességük jelenlegi állapota ugyanis nem ad tiszta, egyértelmű és hasznosítható visszajelzést.
Fontos kialakítani egy őszinte visszajelzési hurkot. Mielőtt rátérnénk az emberi teljesítménnyel és munkakapacitással – adott környezetben elérhető emberi készségekkel – kapcsolatos kérdésekre, biztosítanunk kell egy mérőeszközt a tanulási folyamat szűk keresztmetszeteinek értékelésére. Ha nem vagy képes végrehajtani egy alapvető mozgásmintát, akkor nem tudhatom, hogy egy konkrét gyakorlatra, edzőeszközre vagy akár egy új programra van-e szükséged, ugyanis előfordulhat az is, hogy egyszerűen csak képtelen vagy a tanulásra. Azt is meg kell állapítanunk, hogy a tanulási diszfunkció hosszú-, vagy rövid távon áll-e fenn.
A mozgásminta szűrés különválasztja azokat, akik elég jártasak a mozgás terén ahhoz, hogy képesek legyenek tanulni – akár önállóan is –, azoktól, akik platóba ütköztek, és valószínűleg képtelenek lesznek tovább fejlődni külső segítség nélkül. Számtalan olyan emberrel találkoztunk már, akik platóba ütköztek az egészségi állapotuk javulása, a fogyásra való képességük, vagy akár az eltérő körülmények közötti normál működésre való képességük terén. Falba ütköztek és képtelenek a változásra. Időnként pedig ezen még a külső sem tud segíteni.
Úgy vélem, a mozgás terén – vagyis a saját szakterületünkön – ennél többet is el tudunk térni.
Az emberi elme egy tökéletes tanuló-gépezet. Például a számítástechnika terén elért fejlődésünk is az emberi agy idegi hálózatának elképesztő működésén alapul. Az egyetlen dolog, ami keresztül húzhatja a számításainkat, a nem megfelelő minőségű bemeneti jel – az agyunknak ilyenkor ugyanis nincs mivel dolgoznia. Informatikai nyelven szólva „rossz adatból csak rossz eredményhez lehet jutni”. Azonban ha a bemeneti jel elősegíti a konzisztens és pozitív hatású minták kialakítását, az agy képes tanulni ezekből a mintákból, és adaptálódni a megváltozott körülményekhez.
Az emberi tanulási képesség legelső megnyilvánulása a mozgás. Ezt pedig jobb minőségben kell mérnünk.
…A jobb alatt pedig azt értem, hogy egyszerűen és őszintén.
Mozogj jól ahhoz, hogy megfelelően tudj reagálni az ingerekre.
Mozogj többet ahhoz, hogy megfelelően tudj adaptálódni.
Link: https://www.functionalmovement.com/articles/604/failure_feedback_and_success
A teljes tartalom megtekintéséhez kérjük, jelentkezz be!
Bejelentkezés