Programozás 1.

Programozás 1.

Gyakran kapok olyan kéréseket, hogy küldjek edzéstervet – és jellemzően ezeket a kéréseket általános, konzerv programok ajánlásával intézem el – Pavel, Dan John, Brett Jones vagy Mark Reikind szuper programokat publikált, és ezek jobbára remek fejlődési lehetőséget kínálnak a többségnek. De ahogy minden programnak, ami nem veszi figyelembe az egyén céljait, lehetőségeit, képességeit vagy készségeit, vannak hátrányai – elsődlegesen a személyre szabottság hiánya.

Egy kezdő sportoló esetén persze ezek a tervek remekül működnek, már ha betartják őket, és nem keverik őket egymással, ami azért elég tipikus történet. Nyilvánt a program minimumot keverni a könnyű erővel, hogy azért mellé még egy kis fegyencedzést is toljunk. Amúgy nem rossz dolog a családi ebéd során a húsleves – marhapörkölt – somlói sorrend, de ha anyukád ezt így egyben tenné a tányérodra, biztos nem a mama főztje lenne a kedvenced, igaz? A lényeg, ha egy progamot elindítasz, folytasd. Ne add fel, módosítsd itt-ott ha kell, de nem dobd a sutba azzal 2 hét után, hogy nem működik.

A többség jellemzően persze még ma is varázslatos gyakorlatot keres egy égető problémára – kockahas lokálisan? – vagy egy olyan workout-ot keres, amivel ma szétcsaphatja magát, ehhez persze kell, hogy előtt megnézzen egy motivációs videón a youtubon, mert edzeni csak ordítva lehet ugye, eksztázisban. Workout-ot tervezni azért mégsem akkora királyság, a workout  – végmunka – az edzéstervezésben csak egy komponens, és ahogy szinte bárki képes arra, hogy egy kellően intenzív és gyilkos végmunkát összerakjon, ez pont annyira megterhelő, mint az első randin eljátszani azt, hogy mennyira nagy nyeremény vagy. A program megírása ezzel szemben szakértelmet igényel, energiát kell abba fektetni, hogy működjön, mert egyetlen vacsora és szál rózsa itt már nem nem teszi meg a hatását…

A program írása elsődlegesen tervezés, és az az edző, aki szerint a programozás badarság, az nem mást mond, mint azt, hogy a tervezés butaság. Természetesen egy terv lehet rossz is, és akkor tényleg nem jutunk sehová, de egy jó edző azért mégis tudja, az edzéstervezés igényel minimális tudást a biológia, anatómia, biomechanika, kémia és fizikai terén. És akkor már Louie Simmonstól is idéztem egyet. Az, hogy egy program működik nem az első pár nap dönti el, nem az izomláz nagysága határozza meg – bár van kapcsolat néha – és nem is a kezdőknél elért fejlődés írja le. Valljuk be, egy kezdőnél minden működik, edzésenként fejlődik kilókat, és ha elég buták vagyunk, hagyjuk is neki…Egy olyan kezdőnél, aki évek óta semmit sem sportolt bármilyen sport elképesztő adaptációt produkál, de ez az első pár hónapban aligha teljes mértékben az edző érdeme, egyszerűen a természet teszi a dolgát.

Ebben a fázisban az edző dolga az, az edzés céljai közül az elsőre koncentráljon komolyan, mert jellemzően az edzésnek két célja van:

1. Sérülések megelőzése

2. Teljesítmény növelése – általánosan, vagy specifikusan

Folytassam?

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook