Cikkek

4 lépés az alaposabb tanuláshoz (Mike Robertson)

4 lépés az alaposabb tanuláshoz (Mike Robertson)

4 lépés az alaposabb tanuláshoz (Mike Robertson)

Régebben nehezemre esett kellő mér

tékben elsajátítani az új ismereteket.

Ez nem azt jelenti, hogy abszolút képtelen voltam megjegyezni őket – egyszerűen csak nem bírtam annyi mindent memorizálni belőlük, amennyit szerettem volna.

Erre remek példa volt a gyorsasági és agilitási edzések világa, amibe rengeteg energiát fektettem az elmúlt években.

Remek anyagokat olvastam róla, a legjobb videókat néztem meg és a legnagyobb szakértőktől tanultam.

De valahogy mégse „állt össze” igazán az egész.

Ezért ahelyett, hogy az eddigi úton haladtam volna tovább, inkább hátrébb léptem egyet, és megpróbáltam kitalálni, mit csinálok rosszul.

Az alábbiakat sikerült kiderítenem…

A legnagyobb hiba

Ahogy említettem, úgy éreztem, a megfelelő dolgokra fókuszálok a fejlődésem során.

De elkövettem egy nagy hibát: nem helyeztem kontextusba – nem alkalmaztam úgy igazán – azt, amit tanultam.

Például amikor már ezredszer (és ez csupán egy egészen enyhe túlzás) próbáltam bemagolni az izmok anatómiai felépítését, végigolvastam újra az egyes részek nevét.

A szarkomerek.

Az egyes izomrostok.

A miozin filamentumok.

Azonban ezek csak szavak – nem tartozik hozzájuk kontextus, nem mutatja be, miként alkalmazhatók az én világomban.

Talán a könnyebb megértéshez érdemes lett volna vizuálisabbá tenni az egészet különféle színekkel, vagy az egyes részek kiemelésével.

Nálam okosabb emberek egész biztos kitaláltak már erre valami divatos kifejezést – mondjuk „mély tanulást”, „kontextus tanulást”, vagy valami hasonlót.

A helyzet az, hogy meg kell találnod az adott téma megfelelő kontextusát vagy relevanciáját, ha valóban szeretnéd megérteni és megtanulni az egészet.

Ehhez pedig íme egy egyszerű, 4 lépéses módszer, mellyel mindent gyorsabban és hatékonyabban tudsz majd elsajátítani.

1. lépés – A megfelelő dolgokat tanuld meg (és a megfelelő emberektől)

A tanulás témaköre kapcsán érdemes rendkívül válogatósnak lenni.

Ez az „Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag” klasszikus idézetére emlékeztet:

Ha azt hiszed, hogy egy random internethuszár, vagy a kedvenc Instagram hősöd a megfelelő irányba fog terelni, akkor sajnos hatalmas tévedésben vagy.

Sőt, szerintem sok edző elképesztő erőfeszítést tesz azért, hogy nem megfelelő dolgokat sajátítson el, ugyanis nem rendelkeznek megfelelő szűrővel.

Ezért az első lépést az jelenti, hogy az adott témakör kapcsán meghatározd, ki számít megbízható szakértőnek.

A gyorsaságról és az agilitásról szeretnél tanulni? Válaszd Lee Taft-ot.

Az állóképesség érdekel? Akkor Joel Jamieson a te embered.

Ezt nem győzöm eléggé hangsúlyozni: ha nincs megfelelő szűrőd, akkor elképesztően nehezen tudod meghatározni, ki ért ahhoz valójában, amiről beszél.

Vedd át valaki más bevált rendszerét, és kezd alkalmazni – nincs ebben semmi szégyellnivaló.

Amikor pedig sikerült beazonosítanod, az adott témakör kapcsán ki tekinthető megbízható szakértőnek, igyekezz tőle mindent megtanulni.

2. lépés – Készíts aprólékos jegyzeteket (írott formában)

Tisztában vagyok vele, hogy a digitális világunkban a kézzel írott dolgok már régimódinak számítanak, de garantálom, hogy megvan a rendszer ezen őrületes elképzelés mögött.

Szeretem leírni a jegyzeteimet. Sokkal értékesebb hosszú távon, ha a feldolgozott információkat a saját kezeddel leírva látod a papíron.

Amikor pedig ezzel végeztem, az egészet begépelem a számítógépbe, így másodszor is végigmegyek az anyagon.

Egy új információ kapcsán igyekszem több különféle idegi jelutat és kapcsolódást is kialakítani hozzá, így ugyanis jobban tud rögzülni bennem az információ. Ehhez pedig arra van szükség, hogy végrehajtsam újra és újra ugyanazt a feladatot, csak épp minden alkalommal egy kicsit másképp.

Ismétlődő? Igen.

Felesleges? Elképesztően.

Hasznos? El se hinnéd, mennyire.

Mire pedig idáig eljutok, tovább akarom növelni a munkaterhelésemet.

Újra és újra látni szeretném ugyanazokat a dolgokat.

Ugyanis tisztában vagyok vele, hogy így jobban meg tudom érteni, mit és miért csinál az adott edző.

Pontosan ez történt velem tegnap is. Végigvettem a gyorsasági és agilitási progressziókat, és finomhangoltam, hogyan kellene pontosan összeállítani az egyes edzésnapokat.

Ehhez áttanulmányoztam Lee Taft-tól a Complete Speed Certification képzés anyagát, leírtam minden fontos elemet, és elkezdtem úgy összeállítani a kirakós egyes elemeit, mint korábban még soha.

Egy egyenetlen kőhöz hasonlóan itt is igaz, hogy ha csak az egyik oldalt látod, akkor nem tudod igazán értékelni a különféle kontúrokat és színeket.

Azonban ha elkezded ugyanezt a követ forgatni a kezedben, akkor felismerheted a komplex rétegeit.

3. lépés – Alkalmazd a koncepciókat és alakíts ki kontextust köréjük

Itt jön el a meghatározó pillanat, ahol sok edző vakvágányra fut.

Annyira vonzza őket a több tudás, tipp és trükk, hogy soha nem mélyednek el igazán az aprócska részletekben.

Nassim Taleb ezekre az emberekre az ’Okos, de idióta’ kifejezést használja.

Elképesztő mértékű lexikális tudással és intelligenciával rendelkeznek, de mégse képesek kiszűrni és átlátni, hogy mi az, ami valóban működik (vagy nem) a valóságban.

Az adott koncepció alkalmazása kritikus fontosságú az idegi jelutak bevéséséhez. Ha már alapszinten tisztában vagy valaminek a működési elvével, akkor menj le a terembe, és próbáld ki, hogy valóban alkalmazható-e!

Edzd a klienseket.

Hagyd, hogy elkövessenek hibákat.

És ami a legfontosabb: te is nyugodtan kövess el hibákat.

Az első két lépés segít kialakítani egy modellt arról, hogy egy sportolónak hogyan kellene mozognia. De mind tisztában vagyunk vele, hogy minden modell hibás – azonban némelyik attól még használható.

Most alkalmazd az új ismereteket a modellre – ekkor előfordulhat, hogy bár azt szeretnénk, egy sportoló egy adott módon mozogna, de ez nem mindig jön össze.

Ez pedig tovább mélyíti az edzéssel kapcsolatos perspektívánkat.

Megkérdőjelezi ugyanis a modellt, és rákényszerít a kreativitásra és új stratégiák kialakítására a kívánt eredmény eléréséhez.

Erősen ajánlom, hogy eközben rögzíts mindent videóra. Ez nem csupán visszajelzésre lesz ideális, de segíteni fog az edzések kiértékelésében is.

4. lépés – Visszacsatolás és átismétlés

Ez az egyik leghasznosabb eszköz, ami csak a rendelkezésedre állhat. De beismerem, egyben a legkönnyebben megszépíthető is.

Azután kezdtem igazán komolyan venni a „Visszacsatolás” részt, miután Dave Tenney-vel beszélgettem a Physical Preparation Podcast-em során. Megemlítette, hogy a csapatánál hogyan alkalmazzák ezt, és miért is olyan fontos aspektusa ez a napi programnak.

Úgy döntöttem, innentől én is beiktatom az edzések – vagy rosszabb esetben a napom – végére a visszacsatolást és az átismétlést.

  • Mi az, ami kiválóan sikerült, a tervnek megfelelően?
  • Mi az, ami nem sikerült megfelelően, és hogyan tudnék ezen javítani?
  • Mik alkotják a progresszió következő lépéseit, és hogyan léphetünk innen tovább?

Rendkívül fontos rászánnod az időt, hogy utólag áttekintsd az edzés sikerességét. Ez ugyanis segít mélyebben megérteni, milyen területeken fejlődsz, és miként tudod ezt továbbra is fenntartani.

Összefoglalás

Nos, íme – jelenleg ez a véleményem a tanulás mélységének és minőségének fejlesztéséről.

És még egy fontos gondolat: ha élőben, személyesen tanulhatsz valakitől, az szinte mindig hatékonyabb, mint amikor ’távoktatás’ jellegű a dolog.

A legjobbakat kívánom,

MR

 

Link: https://robertsontrainingsystems.com/blog/4-steps-deeper-learning/

Telefonos ügyfélszolgálat munkanapokon elérhető 08:00 és 16:00 között: +36305996035