SWING – az eltűnt cikk…

SWING – az eltűnt cikk…

Gyakran láthatunk megdöbbentően filigrán lányokat hatalmas súlyokkal lendíteni, és bevallom magas is néha elcsábulok a nagy súlyos, de alacsony ismétléssel végzett swingelés irányába. Ha tehát valaki rám hivatkozva lendít nagy súllyal, abban én is bűnös vagyok. Megesik – ritkán – és egykezes swinget végzek 80 kilóval, vagy dupla swinget 48 kilóssal…mondhatod, hogy ez borzalmas, de egyrész ismerek egy csomó erősebb embert, mint én – másrészt most a felvágás helyett foglalkozzunk azzal, amiért swingelned kellene. Nem, nem a zsírfogyásról beszélek, azt hagyd meg a kemény és intelligens edzés mellékhatásának.

Alapvetően mindig is úgy gondoltam, hogy a cél a gyors, robbanékony swing. Van az a súly, amely mellett maximális teljesítmény érhető el, hiszen a tömege és a vele elért gyorsulás szorzata a legnagyobb.

De jó lett volna a fizika órán figyelni,  de most mér késő bánat, erről lekéstem vagy harminc évet.

Rémlik Newton II. törvénye halványan, de gyanítom Newton sosem swingelt, és meg sosem voltam király fizikából – sok közös beszélnivalónk úgy tűnik aligha akadna, bár ez a második törvény azért megfontolandó.

Magamról mindig is tudtam, hogy a 24 és 28 kilóssal végezve swingeket sokkal erősebb és robbanékonyabb leszek, mint ennél kisebb vagy jelentősen nagyobb súlyokat használva. Swinget oktatva a kedvencem pár éve mindig is a Riff által preferált power swing volt és tovább mozogva pedig a alacsony ismétléssel végzett – 10 darab  max – kétkezes swing, maximális sebességgel. Az egykezes swinget inkább tartom tökéletes anti-rotációs technikának és így a hát egyik nagy barátjának, mint a csípő robbanékonyságágának hatékony növelőjének. Egyszerűen azért, mert a legtöbb sportban a robbanékonyság alapvető érték, nem véletlen, hogy a súlypontemelkedés fontos tényező a jól összerakott tesztek esetén. Azt pedig már tudjuk, hogy a robbanékony swinget hatására a súlypontemelkedéses tesztek eredménye drasztikusan javul, mindezt úgy érhetjük el, hogy az ugrással járó esetleges negatív hastások jelentős részét ki is küszöböljük – amolyan plyo edzés ugrás nélkül. Fából vaskarikának tűnik, és mégsem.

Egy force plate kutatás – amolyan baromi drága mérleget képzeljetek el - egyrészt láthatóvá tette, hogy hogyan néz ki a remek swing görbéje, de azt is megtudtuk, mekkora súlynál maximális a teljesítmény.

Pavel. Gyors, hatékony és relaxált – mesteri.

Dave Whitley – nem szorul magyarázatra.

Nos, ez egy tipikusan rossz swing. Lassú, ritmustalan.

Mi azonos van Dave és Pavel swingjében? Nos, borzalmasan gyorsak, egy swing ciklus 0:75 mp alatt le is zajlik. Másrészt minden swing ciklus képe azonos az előzővel. A görbe alsó értéke a csípő nyújtásakor keletkező súlytalanságot reprezentálja, amely pillanatban a súly szinte repül. Ezt tudjuk, hogy a bell erőteljes lefelé nyomásával fordítjuk meg, ezzel is nagyobb lendületet generálva, amely hatását majd az alsó ponton történő visszafordítéskor fordítjuk az előnyükre. Mekkor erő erhető el ezzel? Nos Pavel esetén egy 24 kilós súlyt használva saját súlyának háromszorosát hozza létre, tehát közel 240 kg amit a force plate mutat.

Mondhatod azt, hogy a nagy súllyal végzett swing nehezebb. Lehetséges, de a célhoz válaszd meg az eszközt.

A gyors, robbanékony swing remek eszköz, ahogy a lassú és nagy súllyal végzett swing is az, és ezeket persze váltogathatod is. Mindkét esetben javaslom azt, hogy a sorozatok között pihend ki magad.

Mivel a nagy súlyos swing esetén egyébként sem a sebesség a fontos – vagyis nem a robbanékonyságod növeled, hanem az erődet – így ez a blokk mehet bátran egykezes variácóban, és nagy súllyal…

Forrás: http://scienceoftheswing.blogspot.com/ és http://breakingmuscle.com/kettlebells/increasing-forces-using-kettlebell-swing-increase-strength-and-speed

2 Comments

  1. Szia Péter!
    Mióta megjelent a Kettlebell visszatér kötet, azóta dupla súlyokkal edzek. Kérdésem az lenne, van-e különbség az egykezes swing illetve a két súllyal végzett swingek hatása között? (erőnlét, robbanékonyság, egyensúly stb.) (Egyébként mindig élvezem az ilyen beírásaidat, mert mindig újít/változtat az edzéseimen.I)

    • A válasz a könyvben. (A kérdésed jellege)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Snatch teszt, part 2. « On the way to the Beast - [...] onnan beránt, BUMM, letesz. Kiváló módszer a robbanékonyság fejlesztésére, javaslom Péter swinges cikkét azonnali értő olvasásra. Lehet szó persze ...

Hozzászólás

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*


× one = 5

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>