Egyensúly? Törzserő?

Egyensúly? Törzserő?

Nos, ez az a két kifejezés, ami lázban tartja a fitness világot – itthon is – de természetesen ha Core-t vagy Balance-t mondunk, az mindig érdekesebben hangzik. A kérdés persze az, hogy tényleg szükség van-e a törzserő javítására, és valóban az egyik legnagyobb gond, hogy a klienseink esnek-kelnek, így elsődleges cél az egyensúly fejlesztése, vagy másképpen a stabilitás erősítése.

Miközben valakit a bosu labdán egyensúlyozva figyelünk vagy a gimnasztikai labdán próbál megmaradni, korántsem tűnik elegánsnak vagy éppen könnyednek – ami épp ellenkezője annak, amit általában a nagyszerű atlétákról gondolunk. Képesek a nehezet könnyűnek, a megterhelőt elegánsnak láttatni. Az igazi atlétákat ez teszi különlegessé. A BOSU párnán egyensúlyozó kliens többnyire optimálisabb technikát mutatja be, még akkor sem, ha a Bosu és Gimnasztikai labdás edzésnek igenis helye van a rehabilitcióban, a felső test edzésében.Míg a BOSU előbbi a stabil/instabil felületet, addig a labda a teljes instabil felületet jelenti.

Dr. Gery Carr aki a téma szakértője 4 pontban foglalta össze mi kell a nagyobb stablitáshoz:

1. Alacsonyabbra helyezett gravitációs központ.

2. Megnövelt testtömeg.

3. Szélesebb bázis a beérkező erőhatás irányába.

4. A gravitációs központ közelítése a beérkező erőhatás forrásához.

Nos, egyik esetben sem említi azt, hogy mozgó, imbolygó felületen kellene edzeni – amúgy helyesen, mert ezt az elképzelést a tudomány már számos alkalommal cáfolta meg. A magam részéről sosem láttam azt, hogy tornászok mozgó eszközökön gyakorolják a rutinjukat abban bízva, hogy ennek transzfer hatása lesz majd a versenyen bemutatott gyakorlatukra. Ha pedig most a gyűrű lenne a példa amit felhozol – nos, ugye ebben az esetben a felsőtest küzd az instabil eszközzel, ami jellemzően maga a valóság, és ennek van is transzfer hatása. Azért azt se felejtsük el, hogy általában maga a mozgás – lásd járás, futás, srpint – már egyensúlytalanságot feltételez, de korántsem jelenti a kontrol teljes hiányát, különben esnél-kelnél. Ha nem hiszed, próbáld ki az egylábas gugolást vagy éppen az egylábas elemelést.

Nem véletlen a címben együtt szereplő 2 fogalom, hiszen gyakran azért javasol az edző egyensúly gyakorlatokat, hogy a törzserőt növelhesse. Két olyan amúgy fontos dologról beszélünk, amely kiszabadult pár éve a rehabilitácós intézetekből, és azóta az edzőtermekben randalíroz. A törzserő fejlesztés és az egyensúly fejlesztés valóban rehabilitácós eszköz volt, az utóbbit például bokasérült focistáknák kezdték el használni remek eredménnyel, de az, hogy ennek mindenkinél pozitív hatása lenne erősen kérdéses. Vagy már nem is kérdéses, lásd Cressey tanulmányát.

Idézek a Williams tanulményból: Az egészséges sportoló egyensúlyának fejlesztése azon a felületen kellene történnie, ahol a későbbiekben a teljesítményt kell majd leadnia. Tehát egy hokisnak a jégen, míg egy focistának a focipályán? Hallatlan.

Még a végén valaki azt mondja, hogy a futóknak futniuk kellene, hogy törzsük ereje és stabilitása fejlődjön? Hát, a helyzet az, hogy mondták is.

Jelzem ha törzserőt akarsz fejleszteni, javaslom a mászást vagy a farmer cipelést – ezek mozgások, szemben a mellső vagy oldalsó híddal, amelyek nem azok.

A törzserő elképzelhetetlen helyes vagy a DNS szerint fiziológiás testtartás nélkül, ennek pedig előfeltétele a fiziológiás/optimális légzés. A helyes légzés önmagában stabilizálja a törzset és a proximális stabilitás teret enged a disztális mobilitásnak. Mit jelent ez? Nos, azt, hogy a fekvésben lábemelés  FMS teszt sok esetben azért nem jöhet létre, mert az anterior iránybán megbillent medence alapvetően instabil alapot ad, és a láb felemelése így válik lehetetlenné.

Az edzés során tehát egyrészt helyreállítjuk a helyes légzést és testtartást, más olyan laterális és bilaterális, lassú és robbanékony gyakorlatokkal terheljük meg, hogy a légzés és testtartás szét akarjon esni. És a szétesés előtt parancsolunk megálljt a folyamatban, hogy aztán egy más alkalommal ez a határ már távolabb legyen ismét, és így a fiziológiás testtartás egyre nagyobb terhelés alatt is megőrízhető.

 

Hozzászólás

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*


nine − 3 =

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>