F.A.Q. – 1.

F.A.Q. – 1.

Szerinted csak Kettlebellel lehet hasznosan edzeni? – Nem, sokszor még azzal, sem. Ha igent mondanék, az azt jelentené, hogy az edzésem eszköztől függő, ami alapvetően hibás koncepció lenne. Az eszköz esetünkben kevésbé releváns, mint maga a rendszer, ami az esetünkben RKC – Russian Kettlebell Challenge. Mint RKC ebben a rendszerben használom edzésre a saját testem és ha éppen úgy adódik, bármely eszközt, amely képes az edzésemre pozitív hatást kifejteni. De igen, jobbára a választott fegyver a Kettlebell.

FMS mérés nélkül bele se kezdjek az edzésbe? – Az FMS teszt a kockázat mértékét méri fel, meglehetősen jól. Mindenki maga dönti el, hogy mit vár el az edzéstől, és attól a beleölt időtől/pénztől/energiától, amit beletesz. Ha engem kérdezel, érdemes tudni, hogy az edzésedben a haszon/kockázat milyen arányban fordul elő, de ez csak javaslat.
Rossz az FMS tesztem, akkor nem edzhetek? – Saját felelősségre azt teszel, amit akarsz. Az FMS nem egy béklyó, ami megköt. Az FMS rizikót mér, és tanácsol vagy nem tanácsol bizonyos mozgásokat. Ha egy teszt alapvetően a fej feletti munkát rizikósnak ítéli, attól Te még végezhetsz ebben a mozgástartományban munkát, de nem javaslom. Be kell tartanod mindent, amit bármely FMS szakértő javasol? Korántsem, mert ez a Te tested.

Miért gondolod, hogy nem lehet a netről megtanulni az  Kettlebell gyakorlatokat? – Mindenféle Kettlebell gyakorlatok vannak a neten, ezek közül kevés az, amit egyáltalán érdemes kipróbálnod, mert a többsége veszélyes és haszontalan. Mivel azonban nem áll minden pillanatban melletted a Központi Gyakorlatellenőrzési Hivatal, így azt teszel, amit jónak látsz, de ha már csinálod, csináld jó.

Netről RKC gyakorlatokat? – Nos, mindig lesz pár ember, akinek sikerül  és bevallom irigylem őket. Ők azon kevesek közé tartoznak, akik zseniális testtudattal rendelkeznek, és minden mozgással kapcsolatos információ ragad rájuk, de természetesen a dolog sava-borsát ők sem tudják egy vidóból elsajátítani. Ők az igen kicsiny kisebbség, és ezzel szemben van az a többség, aki azt gondolja, hogy képes rá, aztán mégsem. Ha ez egy kicsit tompítja kijelentés élét, nos: magam is azt hittem, hogy az első csoportba tartozom, de nem…

Mi a véleményed a bukásig történő edzésről? – Az állandó bukásig történő edzést a magam részéről nem tartom hasznosnak. Tanulmányozva a régi erősemberek vagy a modern erősportolók, tornászok vagy sprinterek edzéseit a bukásig történő edzés majdnem szükségtelennek tűnik, míg a terhelés folyamatos növelése és a pozitív adaptáció generálása – amelyet a terhelés periódikus elvétele követ – logikusan hat. Aki állandóan a saját határait keresi, meg is találja azt.

Mi a véleményed a Crossfitről? – A Crossfit esetén mindenki az eszközökről beszél, ahelyett, hogy a rendszert akarná megérteni. A súlyemelés komplex technikai készséget igénylő sport, amely esetén azt gondolom a minőséget nem az ismétlési szám kellene, hogy jelentse. Hihetetlenül becsülöm például a Radnai Tamás féle Hits gym koncepciót, de ahogy korábban írtam, aki azt gondolja, hogy minden CF partner ezt a minőséget tudja, az súlyosan csalódni fog.

Ne félsz attól, hogy ahogy nő az RKC instruktorok száma, úgy fel is hígulhat az oktatói minőség? – Félni talán nem félek, de amit lehet megteszünk ellene. A képzés hossza, mélysége megegyezik a korábbiakéval, és a bukási ráta sem látszik csökkenő tendenciát mutatni. A hazai képviselet részéről pedig az én feladatom, hogy minden szakmai segítséget megadjak a hazai oktatóknak, bízom benne, hogy ez segít abban, hogy jó hírünk legyen. Ha tehát ők rossz munkát végeznek, nos akkor én is.

Milyen küzdősportot javasolsz? – Bármely konkrét példa azt jelentené, hogy egy csomó másik képviselőjét megsértem. Az RKC oktatók között van judo, bjj, kick-box, krav-maga, taekwondos, shotokan és kyokhusinkai karatés, thai box vagy éppen ökölvívást magas szinten űző, esetleg oktató. De van pilates és spinning oktató is, thai chi megszállott és a lista hosszú.

Hol tanultad, mindazt amit tudsz? – Elképesztő mennyiségű könyvet olvasok, meglehetősen limitált témakörökben. A 2010 az edzéselmélet, funkcionális anatómia, idegrendszer és edzéstervezés témakörökről szólna, no és itt van az étkezéstervezés is, ami nem az erősségem… Jelenleg a felsorolt témakörökben kb 40 könyv és vagy 50 óra videó vár rám, de ez nem panasz, nagyon is élvezem…Számos kurzuson veszek részt évente – 4-5 a minimum – és 41 évesen elkezdtem Bjj-re járni. Azt gondolom, hogy néha fel kell kötni a fehér övet, és el kell kezdeni nulláról. Ez helyre is tesz, ha esetleg elszaladna velem a ló…

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook