Újra a mozgásminőségről…

Újra a mozgásminőségről…

Amikor mi edzők mozgásminőségről beszélünk, sokan arra gondolnak, hogy pár edző megbolondult, mert a tanítványoktól a balerina kecsességét és ruganyosságát, a tornász erejét és mozgásának harmóniája az elvárt belépő szint.

Korántsem.

A balerina vagy a tornász eredményei mögött gyakran 10-15 év megfeszített munka van, amiért ugyanúgy megfizetnek, mint a profi focista vagy úszó. Az emberi test elképesztő módon képes adaptálódni az őt érő terheléshez, ha nem így lenne, az edzésnek nevezett tevékenységnek semmi értelme sem lenne.

A belépő szint tehát egyáltalán nem elérhetetlen, és első körben már azzal is megelégszünk, ha a mozgás ugyan éppen átlagos – vagy átlag alatti minőségű – de legalább fájdalommentes. A fájdalommal végzett mozgás ugyanis nem a Te mozgásod, illetve nem az eredeti mozgásod, vagy optimális mozgásod. És ha a mozgásod fájdalommal párosul, attól nem hős leszel, hanem csak inkább sérült. Idővel.

Sokan félreértelmezik az FMS szűrést, mert azt gondolják a tökéletes pontszám – 21 – a cél, miközben gyakran kell tanulókat és oktatókat megnyugtatnom ezzel kapcsolatban, ez nem így van. A cél az, hogy a mérés során kizárjunk olyan problémákat, amelyek fennállása esetén az edzés bármely formája a problémát felnagyíthatja, és a mozgásbeli probléma sérülésig fajulhasson.A teszt célja, hogy segítse a legnagyobb akadályt elgördíteni az útból – a tanuló saját testét, ami akadályozza akár rövid akár hosszabb távon, hogy valós, maradó eredményt érjünk el.

Van olyan része a sportolóval végzett munkának, ami nem áll ellenőrzésünk alatt, hiszen ez már a múlt. Korábbi sérülések, genetika, regenerációs képesség, munkaetika stb. Ezeken változtatni nem, vagy egyes esetekben alig lehet, így koncentráljunk arra, amire hatásunk van.

Hadd mutassam be ezt egy példán keresztül. Ha a célod a brazil jiu-jitsu gyakorlása, egyáltalán nem baj, ha az aktív lábemelésed pontszáma szimmetrikus 2. Ez nem tökéletes, nem is problémás – egyszerűen pont elég ahhoz, hogy ne a saját tested akadályozzon meg egy csomó technika elsajátításában. Mert látok olyan tanulókat, akik messze vannak a 2 pontos teszttől, és nem a gyakorlatlanságuk vagy éppen kezdeti ügyetlenségük miatt nem élvezik már a tanulási folyamatot, hanem mert a saját testük ellen küzdenek. Ha a hideg ráz a BJJ-től, akkor lehet itt a karatés egyenes rúgása, a focista passza, a a kézilabdás betörése és még sorolhatnám. Ha egy edzőteremben gépeken edzenél, akkor gyakorlatilag mindegy – okos mérnökök megoldották, hogy mozgás helyett mozdulatokat végezz csak. Ha nem érted a különbséget, mindegy…

Mi akkor a megoldás? Nos, nincs pontos recept, de tipikus probléma az úgynevezett propriocepció hiánya. Az izületekben, szalagokban, izmokban lévő receptorok folyamatosan kommunikálnak az idegrendszerrel, és a beérkező információ alapján hoz döntéseket az idegrendszer, mert ha minden optimálisan működik, akkor pontosan tudja hol van a test, a végtagok a térben, és hangolja össze a vizuális és vesztibuláris rendszer információival.

Aktív lábemelés ez is…

És ez is…

Továbbá ez is…

A beszűkült mozgástartomány azonban kevesebb receptort tud munkába állítani, így az információ minősége és mennyisége is limitált, ennek okán nincs is miért biztosítani a teljes mozgástartományt. Nem véletlen tehát, hogy az FMS ilyenkor jó eséllyel a mobilitás javítását célozza meg, ezzel állítva helyre a minőségi/mennyiségi információ eljuttatását az idegrendszerbe. Ettől persze növekedhet a mozgástartomány, de ezzel még korántsem végeztünk, ezt a frisssen nyert mozgástartományt meg is kell erősíteni…És itt már a mozgásé a főszerep, lassan, esetleg később súllyal aztán talán gyorsan is.

És miért írtam ezt a postot? Mert edzőként fontos megérteni, hogy a mozgásminőség fontos, de nem lehetünk oly mértékben elitisták, hogy a tökéletes mozgást vagyunk csak hajlandók elfogadni. Az érme másik oldala azonban ez: bizonyos mozgásminőségbeli sztenderd alatt van munkánk bőven, de itt még nem az edzés a cél, csak a biztonságos zóna elérése, a belépő szint teljesítése.

 

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook