Plyometrikus gyakorlatok 2.

Plyometrikus gyakorlatok 2.

Az első rész itt olvasható – link.

Azt már tudjuk, hogy a plyo gyakorlatok egyszerűen többek, mint az egyszerű ugrálás. Mel Siff – pár éve hunyt el a Supertraining klasszikus szerzője – írja könyvében, hogy az egyik kritikus eleme a plyo gyakorlatoknak az ún. “bouncing back”, azaz visszappattanás. A túl hosszú idő az alsó végponton egyszerűen lassú ugrássá változtatja a gyakorlatot, amely így nem fejleszti a robbanékonyságot. Az eredeti plyo a mélybeugrásból ugrást preferálta, de ahogy írtam, a plyo eleve egy angol megnevezése az eredeti orosz kifejezésnek.Azt se felejtsük el, hogy a robbanékonyság az erő egy fajtája. Egyszerűen elegendően erősnek kell lenni ahhoz, hogy az erő gyorsaságát fejlesszük. Ha 80 kilós vagy és a max guggolásod 120 kiló, egyszerűen nincs annyi erőd, amit érdemes robbanékonysággá fejleszteni.

Idő- Mel Siff által megadott idő tehát 0.15 másodperc. Ennyi idő alatt történik meg a visszappattanás, ami rendkívüli robbanékonyságot hoz létre azoknál, akik a módszert helyesen használják és helyes alapokra építik. A többiek? Nos, eredmény itt is lesz, de a sérülés nem elkerülhető, hiszen az orosz nyelvben a plyo egyik neve sokk tréning, nem véletlenül. Furcsa módon az alsótestre végzett plyo gyakorlatok a felsőtest erejét és robbanékonyságát is növelik. Jé, mint a swing.

Ismétlés – a plyo gyakorlatok időre végzése olyan ésszerű, mint Kobe steaket időre enni. Lehet, de minek. A jól kivitelezett plyo edzésben az idegrendszer hatalmas terhelést kap. Charlie Francis gyakran 24 de inkább 48 órás pihenőt adott versenyzőinek a regenerációra egy jól sikerült plyo edzés után.

Mélység – a mélybeugrás verziónál a mélység sem mindegy. 50 vagy 120 centi magasból indítod a gyakorlatot? Ég és föld a különbség.

Landolás – a helyes pliometrikus edzés az érkezés biomechanikailag helyes módjával kezdődik, és még csak nem is az ugrással. Ha nincs rendben a kocsidban a fék, kit érdekel, hány lóerős a motor?

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook