Minél többet tudsz az edzésről, annál egyszerűbb eszközökre lesz szükséged…

Minél többet tudsz az edzésről, annál egyszerűbb eszközökre lesz szükséged…

Minél többet tudsz az edzésről, annál egyszerűbb eszközökre lesz szükséged – Vince Gironda

Ha valaki szava számít ebben a témában, az Vince Gironda, nem véletlen, hogy erre az idézetre esett a választásom. Az edzéshez használt eszközök ma jelentős módon azon az elképzelésen alapulnak, hogy a gépekkel történő edzés biztonságos és hatásos. Nincs olyan tanulmány, amely valaha összehasonlította volna a szabad súlyok és gépek hatásosságát, de az átlagos edzőtermi látogató szerint a szabad súlyok nem biztonságosak, kivéve ha a roppant kis súlyokkal való edzésről beszélünk, mert ugye ez az igazi a zsírégetéshez.

A gépek már az 1920-as évektől elkezdtek betörni a testedzésbe, és ez nem meglepő. Egy olyan korszakról beszélünk, amely az ipari forradalom után méltán hitte, hogy az iparosodás és maguk a gépek minden területen új lehetőséget teremtenek az ember számára. De az első testépítő gépek már az 1890-es években megjelentek, hiszen Eugene Sandow 1894-ben mutatta be az első “lábgépet”.


Sandow leg machine

Ha azt gondolod, hogy van új a nap alatt, akkor nézd meg az alábbi képet – amely kb. Sandow előtt 100 évvel készült .

Az 1700-as években az anatómia ismeretek erőteljesen fejlődtek, egyre többen látták úgy az emberi testet, mint egyfajta gépezetet, az egészséget pedig a rendszeres testedzésnek tulajdonították.Egyre másra alakultak a gimnasztikai stúdiók, ahol szabadsúlyok és a tornához használt eszközök voltak találhatók, és megjelentek az első, kezdetleges gépek.

Nem vagyok benne biztos, hogy maga Sandow rendszeres használója volt a gépnek,-  – de tény, hogy számos eszközt fejlesztett ki a Sandow Health Studio részére, vagy éppen otthoni használatra.

Sandow Health Studio

Sandow olyan sztár volt, akinek baráti körébe Edison vagy Sir Conan Doyle tartozott, és ebben az időben a testedzés a hosszú élet lehetőségének egyik legfontosabb tényezője lett. Ebben az időszakban jön létre meg a Kellog intézet, és amit Sandow létrehoz Angliában, azt Bernard Macfadden másolja le buzgón az USA-ban. Macfadden nem semmi, vagy 40 könyvet írt, és büszkén jelentette ki, hogy edzései miatt 150 évig fog élni. Nem sikerült. Viszont számos egészség stúdiót hozott létre, már 25 évesen fő bevételét a fitnesz gépek eladása jelentette.

A testedzés hatalmas méretekben az 1920-as és 1930-as években fejlődött, a helyszín az USA és talán ez sem véletlen. Míg a világ éppen az I. Világháború sokkját dolgozza fel, az jenkiknek volt ennél jobb dolguk is. Az 1930-as években létrejön az, ami Muscle Beach néven vonul be a köztudatba, és hivatalosan 1934-től üzemelt. Ha mód lenne arra, hogy körülnézz az eredeti Muscle Beachen, akkor gépekkel nem is találkoznál. Találkoznál viszont rengeteg, a tornászok által is használt nyújtóval, kötelekkel, egykezes és kétkezes súlyokkal, pár paddal és rengeteg emberrel, akik együtt edzenek vagy éppen erőemelő vagy akrobatikai bemutatókat néznek. A testépítés korai időszakában az emberek egyszerre voltak erősek, robbanékonyak és ügyesek.

Mindenki Kaliforniára figyelt, Hollywood lett a filmkészítés központja, számos sztár lett a Muscle Beach látogatója, és a testedzés népszerűsége rohamosan erjedt. Egyre újabb és újabb fitnesz stúdiók nyíltak meg, és egyre többen csatlakoztak ehhez a mozgalomhoz.

Az edzőtermek persze elsődlegesen üzleti vállalkozások voltak, ahol természetesen a profit maximalizálása lett a cél. A lehető legtöbb embert kívántak megnyerni az ügynek, a lehető legkisebb kockázattal. A lehető legtöbb pénzt akarták megkeresni, a lehető legbiztonságosabban. Hamar rájöttek arra, hogy két lehetőség van: vagy magas szakmai színvonalon oktatják a testedzést – amire azért nem volt mindenki vevő – vagy leegyszerűsítik, és a szakmai hozzáértést gépekkel helyettesítik. “Minél többet tudsz az edzésről, annál egyszerűbb eszközökre lesz szükséged.” – Vince Gironda

Egy elmélet szerint a legnagyobb változást az Arthur Jones által kidolgozott HIT rendszer okozta. Korábban a testépítők órákat töltöttek a teremben az edzéssel, ami nem meglepő. Az edzés életstílus volt, a testépítők pedig közösséget alkottak. Az edzőterem tulajdonosok azonban egy dolgot nem akartak – órákig az edzőteremben lebzselő kuncsaftokat. Maga a rendszer kevésbé lenne érdekes, ha Arthur Jones nem lenne a Nautilus gépek kitalálója. A gépek “tudományos” alapelveken működtek, és iparág született. Gyártók és üzemeltetők találták meg a legjobb módszert arra, hogy a lehető legnagyobb mennyiségű embert érjék el.

A Nautilus koncepció a “hozd be őket és már mehetnek is” koncepción működött. A folyamat lényege a rövid és intenzív edzés volt, mégpedig köredzés jelleggel. Egy meghatározott protokoll szerint ment végig a kliens a gépeken, és már készen is volt. Nem zavart sokat, mégis úgy érezte, hogy kapott valamit – és tényleg kapott – de ami fontos volt, hogy fizetett és már ott sem volt. A gépekről első körben azt kellett elhitetni az emberekkel, hogy biztonságosak és nagyobb eredményt lehet velük elérni, mint a szabad súlyokkal. A szabadsúlyokkal volt egy másik gond is. Egy másfél mázsás gépet nem lehet észrevétlenül ellopni, egy 5 kilós kézisúlyt igen. Az 5 kilós kézisúlyt megveheted a boltban, a Nautilus ára horror volt. Az edzőtermek hirtelen iszonyatos mennyiségű gépet vonultattak fel, hiszen a gyártók felismerték azt a lehetőséget, hogy minden izomcsoportra gépet tervezni és eladni hatalmas lehetőség. De ne feledd, nem volt ez mindig így. Mert: minél többet tudsz az edzésről, annál egyszerűbb eszközökre lesz szükséged.

Ne értsd félre, nem a gépek ellen vagyok, és vannak igazán remek eszközök, amelyek hihetetlen lehetőséget adtak a szakembereknek arra, hogy prehab vagy rehab munkát tudjanak végeztetni a kliensekkel. Ilyen például a Keiser cég, de  kiváló termék  a Concept2 evezőgép is.

Idézet Brett Jones Master RKC-tól: “Az egyik legkeményebb edzés, amit egy modern edzőteremben végezhetsz, ha a lábnyújtógépet áttolod az egyik sarokból a másikba, és ezt 20 percig csinálod.”

A testedzés – így a súlyok emelgetése is, bármely módszer szerint – gyakorlás, ahol a tökéletes kivitelezés az egyik legfontosabb tényező. A gépek sajnálatos módon kompromisszumot jelentenek. Könnyűvé kényelmessé teszik az edzést, miközben az edzésnek messze nem a kényelem és a könnyűség az elsődleges célja. Elhitetik a használójával, hogy biztonságos ülve végezni a gyakorlatokat, de nem beszélnek arról, hogy a gerincoszlop terhelés ülve nagyobb, mint állva. Mesterséges mozgástartományt hoznak létre, és mesterséges stabilitást adnak. Lehetővé kívánják tenni azt, hogy izolált izommunkát végezz, miközben maga az izoláció teljesen idegen az emberi testtől. Ha  rehabilitációs szakember vagy testépítő vagy, akkor tökéletesen megértem, hogy gépeket (is) használsz. Ha csak egészségesebb és fittebb akarsz lenni, úgy van más lehetősége is.  Fordulj szakemberekhez, tanuld meg az alapokat. “Minél többet tudsz az edzésről, annál egyszerűbb eszközökre lesz szükséged.”

Megjegyzés: Remek és pozitív példája annak, amiről beszélek a Cegléden nyíló Alcatraz Gym. Nézz el Misi és Lacee termébe, ha a környéken laksz, és a komoly edzés érdekel. Link itt!

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook