Fontossági sorrend

Fontossági sorrend

Gyakran keresnek meg kliensek azzal, hogy segítsek nekik edzéstervük összeállításában, mert fogyni akarnak. Általában nem vagyok semmi jó elrontója, de azért ilyenkor egy hosszabb beszélgetés következik. Mert ha valóban edzéssel akarsz lefogyni, úgy nem a legjobb lóra teszel.

A helyzet az, hogy a fogyás – testkompozíció változás – több tényezőből áll, és vitathatatlan, hogy az edzés egy jelentős komponens lehet. Tegyünk úgy egy ideig, mintha az ember egy olyan gép lenne, amely halóriatöbblet esetén a felesleget elraktározza, mínusz esetén pedig azonnal a zsírraktárakat kezdi bontani, és ahol mindkét folyamat sebessége nagyjából egyenlő. Ha ez így igaz – de nem az – , úgy a legnagyobb kalóriadeficitet a kalória megvonásával érhetjük el, tehát az étkezés mindenképpen az első és legfontosabb összetevő. Megjegyzem a második és a harmadik is az étkezés – igen, ennyire fontos. És most ne gyere azzal, hogy vannak hihetetlenül szálkás emberek, akik bármit megehetnek. Maradjunk annyiban, hogy jó nekik, de ha eddig olvastad, szinte biztosan nem tartozol közéjük. Na ugye.

Számos oka van annak, hogy az embereket általában edzésre, minőségi edzésre buzdítom. Tudjuk, hogy az edzés jótékony hatással van a diabétesz megelőzésére, segít a zsigeri zsír lebontásában, és akkor még nem beszéltünk a vesebetegség megelőzéséről,  a szív és érrendszerről , de ide tartozik az időskori leépülés és az erőedzés kapcsolata is.

Tehát mozogni kell, akárhogy is nézem. De amikor valaki csak azért akar mozogni, hogy leadjon pár kilót, azt gondolom, nem a helyes eszközt használja. Az edzés a fentieken túl persze lehet élvezetes, és tapasztalatból mondom – gyakran a minimális kalóriadeficiten túl segít abban, hogy megerősítse a kliens döntését, és valóban úgy is érezze, tett valamit az egészségéért. Amikor nem eszünk valamit, ami nem javasolt, vagy olyat és annyit eszünk ami egészséges, nem feltétlenül érezzük – tettünk is valamit a célunkért. Az edzés azonban azonnali hatást generál, egy remek intervallumos edzés pedig kifejezetten azzal az érzéssel tölti el az embert, hogy erőteljes támadást indítottunk a zsírraktárak ellen.

A testkompozíció javítása tehát háború – idézet Dan John – , amely több fronton is zajlik. Csak az egyik vagy másik komponens önálló használata nem elegendő, mert az egy komponensből egyet elrontani, kihagyni az egész terv bukását jelenti. Nem beszélve arról, hogy a edzeni jó minőségben heti 2-3 alkalomnál gyakrabban szinte lehetetlen, és talán nem is érdemes – már ha a cél valóban a fogyás, és nem az erő vagy mozgásminőség javítása.

Tekintsük az egész folyamatot befektetésnek. Az edzés ebben az esetben nagy kockázattal és kis nyereséggel kecsegtet – habár a fenti lista azért mutatja, hogy hosszabb távon nem is olyan rossz a helyzet – ezzel szemben az étkezés megreformálása nagy nyereséggel és kis kockázattal jár. Hát, bárhogy is nézem, a helyzet teljesen egyértelmű – az étkezés átalakítása kritikus része a fogyásnak, az edzés pedig remek kiegészítője. És most nem beszéltem arról, hogy milyen mozgásról van szó – legyen bármi, ami nem töri össze a klienst és amit szeret csinálni. Ha ez a Zumba – és most szégyenteljesen lesütöm a szemem, és ezt senki soha ne idézze tőlem – akkor a Zumba.

Ami viszont engem érdekel minden ilyen beszélgetés esetén nem, hogy a kliens mennyit akar fogyni, hanem az, hogy miért akar változtatni az életén. A miértre adott válasz az, ami alapján egyáltalán van értelme a hogyanról beszélni. Ami egy másik cikk témája lehetne. Fogyni akarsz? Miért?

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook