Könnyű erő – 1

Könnyű erő – 1

Az edzéseink többsége célok, tervek köré csoportosul. Meghatározunk egy célt, megtervezzük a hozzá szükséges időkeretet, gyakorlatokat, ismétléseket, intenzitást és pihenőidőt, volument, esetleg mellé tesszük az étkezést és meghatározzuk azokat az ellenőrzési pontokat, ahol az egész bármely pontján változtathatunk, hogy a cél elérhető legyen. Természetesen a legtöbben egy új impulzus hatására a célt változtatják meg, mert ma ugyan a cél a roppant erő megszerzése, de holnap már a fogyás. Attól függ, hogy mit ír az újság, mit mondott az edzőpartner, vagy mit olvastam a neten.

Meg fogsz lepődni, hogy micsoda eredményekre vagy képes – bármiben – ha csak egyszer valóban követed a használati utasítást. A használati utasítás részint megöli a kreativitást, de amikor éppen Harlem közepén próbálod megérteni annak a GPS-nek a működését, amelynek a használati utasítását a vásárlás napján elhajítottad azzal, hogy “majd én tudom”, akkor nem is tűnne olyan rossz ötletnek legalább az alapokat érteni és követni. A legjobb edzéstervek hihetetlenül egyszerűek, de sajnos az emberek a komplex megoldásoktól várják a sikert. Az egyszerű nem vonzó, hiszen a youtubon annyi kreatív megoldás van, és a személyi edző legnagyobb csapdája, amikor azt hiszi, hogy minden kliens szórakozni akar, vagy amikor a személyi edző a maga szórakoztatására eszel ki agyament gyakorlatokat. Tény1: a kliensek szeretnek szórakozni. Tény2: a kliensek szeretik a sikert. Van a szórakoztatásnak és egyszerűségnek az az elegye, ami nem teszi a olyanná az edzést, mintha egy multinacionális vállalat mareting osztálya tartott volna “brainstorming”-ot.

Gyakran kérdezik tőlem, hogy mit szoktam edzeni. Nos, Katonai nyomás, húzódzkodás, guggolás, swing, haskerék, tgu. És ezek variációi, de megértem ha erre sokan azt gondlják: ez unalmas. Vagy éppen azt gondolják, ennél komplexebb edzéseket végzek, csak éppen titkolom mások elől. Hát igen…Titkolom…. Ha megkérdezed, milyen gyakorlatokat végeztetek a klienseimmel, akkor a dolog még ennél is egyszerűbb: swing, tgu, guggolás, nyomás. És ha profi sportoló az illető? Akkor swingés tgu…Ha azt gondoltad, hogy a profi sportoló edzése sokkal komplexebb, tévedsz.

A profi sportoló edzése – erőedzés – esetében minimálisra kell csökkenteni a sérülésveszélyt, amit a bonyolult gyakorlatok magukban hordoznak. Egy judossal dolgozni azért érdekes, mert egy judosnak a legjobb funkcionális edzés: nos maga judo, és focistának pedig maga a foci…Értem én, hogy ez túl egyszerűnek hangzik, pedig csak egyszerű. Ahogy Einstein mondta: mindent a szükséges egyszerű szinten kell tartani, de a szükségesnél nem egyszerűbben. Az erőedző egyik legnagyobb hibája az, amikor beveszi a kreativitás pirulát, mert innen már csak egy lépésre van a súllyal ütök és a bosu párnán bicepszezek. Az átlag kliens persze másnap örmmel számol be az izomlázról, amelyet a nyilvánvalóan kemény és innovatív edzés váltott ki. Ha a gyakorlat az lett volna, hogy 20 pecig Tabata jelleggel a hűtöbe kell betenni és kivenni a literes tejet, annak is lenne hatása másnap, de aki azt gondolja, hogy az izomláz a kemény edzés fokmérője, azzal sok disznoságot el lehet még hitetni.

Tudom, hogy a kemény ketrecharcosok brutálisan edzenek, és ezt a youtubon is láthatjuk. Nyilván ritkán kerül fel a netre olyan videó, ahol GSP mentális edzést végez, BJ Penn SMR hengeren gurul és Silva pedig korrekciós gyakorlatokat végez. Ez nem látványos, nem az image része és ettől valljuk be sem az ellenfél nem ijed meg, sem a rajongók nem esnek transzba.

Az írás második részében Dan John easy strength programjáról lesz szó, ez csak a felvezetés volt…

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook