Kérdések és válaszok…

Kérdések és válaszok…

Rengeteg kérdést kapok levélben, és van ami annyira általános, hogy érdemes itt is szemezgetni belőlük.

Mennyi kalóriára van szükségem naponta? – Bevallom fogalmam sincs. Ez annyira egyedi, hogy minden szám csak hasraütés lenne, és kevés köze lenne ahhoz, ami Neked kellhet. Habár egyes források szerint a kalória pusztán kalória, és a minimális szükséglet – a jelen súlyod fenntartásához szükséges energia – egy egyszerű képlettel kiszámolható, én ebben nem hiszek, illetve a tapasztalatom nem ezt mutatja. Van kliensem, aki zsírt veszít 25% kalóriatöbbletnél is, és aki  50% deficitnél sem veszít súlyt. Ami azért elég tág ablak. Érdekes módon ugyanazon személyről beszélünk, ami mégis érdekes. Miért? Mert a bevitel összetétele szerintem sokkal fontosabb, mint maga a bevitel mennyisége, ami remek fogódzó, de nem minden.

Melyik diétát javaslod? – Amelyik működik. A helyzet az. hogy a legkülönbözőbb megoldások működnek más és más embereknél, ezért a cél az, hogy mindenkinek a legjobb megoldást találjuk meg. És persze az is fontos, hogy a megoldás kivitelezhető is legyen, mert a rohamdiétáknak végképp semmi értelme.Ha lehet, válassz egészséges diétát, amely egészséges ételeket tartalmaz. A warriort is lehet borzalmasan csinálni, pedig baromi sok jó ötlet van benne. De akár fordulhatsz szakemberhez is. Ha eddig 10x rossz diétát követtél, esélyes, hogy a 11-ik is pont annyira lesz jó, mint az előzőek.

Heti hány edzést javasolsz? – Kezdőknek 1-2/hét, később lehet emelni a mennyiséget. Összeségében az emelés célja nem az edzéssel eltöltött több idő, mert egyfelől az edzéseknek azért egyben rövideknek is kellene lenniük. És most jön, amire a legtöbben majd legyintenek: ha csak azért edzel, mert kalóriadeficitet akarsz elérni, akkor rossz híreim vannak. A legtöbb és legkeményebb edzés sem kreál annyi deficitet, amivel a rossz étezésed felül tudod írni. Ha a deficit miatt téped magad, úgy ez totálisan felesleges, szerintem… Ugyanakkor azért edzeni, hogy jobban, fájdalommentesen, gazdaságosabban mozogj már lehet elsődleges cél. Erre épetve majd mehetsz nagyobb súlyokra, emelheted fel azokat több alkalommal és majd egyre gyorsabb mozgást is végezhetsz. Persze ez mind kalóriát éget el, de kit érdekel ez, ha nem a mozgás öröme miatt emelsz, lendítesz és nyomsz vagy húzol. Ha közben csak elégetett kalóriák lebegnek a szemed előtt, akkor hamar célt tévesztesz. Amikor arról írok, naponta edzek, azt nem azért teszem, mert azt gondolom, hogy ez a követendő – pedig de – hanem azért, mert nem minden edzésem kemény, a többsége közepes vagy alacsony intenzitással történik. Imádok mozogni, és minden kemény edzés távolabb visz a célomtól, ami maga az edzés. Hiányozna a logika abból, amit írok? Korántsem.

Tudok-e otthon edzeni? – Elméletileg igen, gyakorlatilag a többségnek ezt nem javaslom. Nagyon kevés olyan embert ismerek, aki otton kellő motiváltsággal tud edzeni, és képes is arra, hogy felügyelje – objektíven – a saját programját. Én például képses vagyok az otthoni edzésre, de képtelen vagyok a saját programom megírni, mert ennek mindig sérülés a vége. Ezért dolgozom olyan edzőkkel, akiket sokkal tapasztaltabbnak tartok magamnál, és tőlük kapok edzésbeli tanácsot, ha kell sorvezetést. Jelenleg éppen Fordulj bátran szakemberhez, a kocsidat sem kezdenéd el otton bütykölni – félve attól, hogy a későbbi javítás lesz az igazán drága, mert a kárt amit okozol, majd szakembernek kell helyrehoznia.

Melyik gyakorlatot javaslod? – Ha nem látlak mozogni, ha nem tudom mi az előéleted és mi a célod, erre nem tudok választ adni. Ahogy edzéstervet sem tudok adni, úgy gyakorlatot, súlyt, ismétlésszámot sem tudok és nem is fogok javasolni.

Keverhetem-e X edzéstervet Y edzéstervvel? – Szabad országban élünk, persze. Keverheted-e krumplistészta és borsóleves receptjét? Felőlem…De ha valami ehetetlen a végeredmény, ne a szakácskönyvet okold…

Kérdésed van? Jöhet…:)

 

 

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook