Gyakorlatok váll fölött…

Gyakorlatok váll fölött…

A kezdők egyik nagy hibája, hogy azonnal nekiugranak a nyomásnak, szakitásnak…Alapvetően ezzel semmi gond nem lenne, hiszen a lelkesedés dicséretes. Ne hidd, hogy azért mondjuk Neked állandóan, hogy instruktortól tanulj, mert valami rosszul értelmezett elitista szemlélet ezt mondatja velünk.

A kérdések tehát a következők:
– egyáltalán viheted-e a súlyt fej fölé?
– ha igen, jól csinálod-e?

1. Egyáltalán viheted-e a súlyt fej fölé?
Az FMS mérés alapvetően mobilitást és stabilitást szűr, illetve az alapvető mozgásminták minőségét. Elképzelhető, hogy teszted alapján kiderül, hogy a vállak mobilitása messze van a tökéletestől. Lehetsz-e ettől még erős? De mennyire…A gond az, hogy a mobilitás határán elvész a stabilitás is, és minél szűkebb a mobilitás, annál hamarabb érkezel el a stabilitásod végéhez is. Ahol pedig elvész az erő. Persze erre is mondhatod, hogy kit érdekel, amig erős vagy. Azonban ha mobilitási gondod van – akár feltárt, akár ismeretlen – az abban a mozgástartományban végzett erősités éppen a korlátaid teszi erősebbé, tehát egyre inkább elveszted az esélyét, hogy például a vállad egyszer nagyobb mozgástartományban adhasson le maximális erőt. Ha még ez sem elég akkor van rosszabb hirem is: minél alacsonyabb a mérés során kapott pontszám, annál inkább esélyed van arra, hogy sérülj. Ha ez még ráadásul asszimetriával is párosul, az esélyed a sérülésre egyre nagyobb, és ehhez már edzened sem kell…

2. Jól csinálod-e?
Na igen. Akár méréssel, akár mérés nélkül, de nyomkodsz, szakitasz bőszen. Persze, olvastad a könyvet, láttál pár videót. Dicséretes, tényleg. És hallottad a mondást: gyakorlat teszi a mestert! Tévedés! A helyes gyakorlás teszi a mestert.

Saját tapasztalatból tudom, hogy az emberek kb 5%-a tudja az másolás módján elsajátitani a bemutatott mozgást, viszonylagos pontossággal. Azért az mégis lehetetlen, hogy a 1oo% tartozzon bele ebbe az 5%-ba, igaz? 🙂 Ha már heti 2-3 alkalommal gyötröd magad, nem lenne értelme tudni azt, hogy vajon helyesen csinálod-e? Itt most két tényezőt vegyél figyelembe:
– Ha jól csinálod, csökkented a sérülés kockázatát
– Ha jól csinálod, minden edzésed hatékonysága növekedik

Meg kell érteni, hogy az RKC hihetetlenül bonyolult módszer, és ne engedd azt, hogy megzavarjon az, hogy egyszerűnek néz ki. Az egyszerű dolgok felszinét megkapargatva gyakran jössz rá, hogy a a felszin alatt hihetlen mélység, összetettség van. Amely összetettség egységbe rendeződik azok számára, akik értik, de rejtve maradnak azok elől, akikben nincs meg a megfelelő alázat.

Az RKC módszer nem azzal kezdődik, hogy valahonnan keritesz egy edzéstervet.

Az RKC módszer mozgástanitás. Mozgást pedig nem videóról tanulunk, hanem szakembertől. Ahogy karatézni sem a netről tanulunk meg, hanem egy karate mestertől, és jobban teszed, ha a táncot is tanártól sajátitod el…

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook