Feszítés – kioldás

Feszítés – kioldás

“A legjobb sprinterek gyorsaságának nagy titka a kioldásra való képesség.” – Charlie Francis, a világ egyik legjobb sprinter trénere.

(Mivel tudom, hogy a Magyar Atlétikai Szövetség gyógymasszőre rendszeres olvasóm, kérem bátran javítson ki…)

Ezen a mondaton rágódom napok óta, mert ennél egyszerűbben kifejezni azt, hogy mi kell az erő növeléséhez, szinte lehetetlen. A dolog egyszerű. Azok az izmok, amelyek azért felelősek, hogy a sprintert a lehető legnagyobb sebességre gyorsítsák egy pillanattal később szinte elérik a teljes kioldást – relaxation -, hogy innen újra a maximális feszítésbe csapjanak át. A kioldásra való képesség természetesen abban is segít, hogy a kioldás periódusában optimális legyen az energia megtakarítás. Hiszen az állandó feszültség borzalmas energiát emészt fel, nem beszélve arról, hogy sajnos sérülést is okozhat az állandó és túlzott feszülés.

Rémlik valami az RKC alapjaiból, a feszítés és a kioldás egyensúlyáról? Nézzük a swinget…a felső pont a teljes feszítés pillanata, nem véletlenül nevezi Pavel ezt a pontot álló planknak. És ahogy a felső pontot elhagyja a súly és elindul lefelé, megtörténik a kioldás. Az egész folyamatot szolgálja a megfelelő ritmusban végzett légzés.

És az csak természetes, hogy ezt állandóan helyesen gyakorolva egyre jobb leszel. Nem véletlen, hogy az RKC transzferhatása miatt szinte nincs olyan sport, ahol az RKC módszer ne okozna mérhető javulást.

De van itt más is…

Ez a feszítés – kioldás kapcsolat okán nem véletlenül hoztam fel példaként a sprintereket és a swinget. A sprinter 100-200 méter alatt végez, és ez alatt a maximumot hozza ki magából. Ezt a tempót nem tudja tartani nagyobb távon, ez természetes. Tehát az adott 100 méteren optimális technikával és maximális feszítés-kioldással dolgozik. A légzése ehhez szinkronban dolgozik, tehát az általános hiedelemmel szemben bizony nem egy levegővel futják le a távot. Szép is lenne…:) Nézd meg, hogy milyen gyönyörű magas, elegáns tartásban futják a távot. Persze érdemes megnézni azt is – lásd videó – ahogy az Usain Bolt mögött futók technikája szétesik, de előbb megjelenik a mérhetetlen erőlködés az arcon. És figyeld Usain Bolt arcát…Félelmetes.

Visszatérve a swinghez. A kérdés nem az, hogy puha technikával képes vagy-e akár 100 swingre, egyben. A kérdés az, hogy kemény technikával képes vagy-e 1-10, tökéletes ismétlésre. Ne hidd, hogy a- válasz egyszerű. A kemény technika – helyes feszítés-kioldást alkalmazva – transzfer-hatása az ütésedre, dobásodra, rúgásodra, sprintedre, ugrásodra meggyőző. A puha módszeré pedig kérdéses. Nem véletlen, hogy a Zhealthben megfogalmazott 4 alap közül – ha a kemény swinget csinálod, tehát RKC módon – igen hamar megfordul a légzés, teljes feszítés-kioldás helyett megjelenik egy kettő közti, szinte alig változó állapot, a tartás a szép és hosszú gerinc helyett megtörik és maximum marad a jó technika. Ha szerencsénk van…

Usain Bolt futása itt, és itt remekül meg is figyelhető az, amiről írtam. Klikk…

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook