Combhajlító – biceps femoris

Combhajlító – biceps femoris

Egymás után számolnak be RKC instruktorok arról, hogy neves csapatok keresik meg őket, erőnléti tanácsokat kérve, sőt nem egy helyen az erőnléti edzői pozíció lehetősége is felmerült. Ugyanakkor számos olyan csapat van, ahonnan a sportolók külön keresnek meg minket azzal, hogy a normál edzéseken végzett erőnléti vagy korrekciós munkát kevésnek vagy hiányosnak találják, és tanácsot kérnek, vagy éppen külön edzéseken vennének részt.

Természetesen minden RKC azt a megoldást preferálja, hogy a sportoló edzője nem csak tud arról, hogy edzésen kívül milyen más edzésmunkát végez a tanítványa, de még támogatja is. Természetesen a közös munka megkezdése előtt megnézzük, hogy eddig milyen erőnléti és korrekciós munkát végzett a sportoló, FMS és más femérőkön mérjük fel az aktuális állapotot, és szóba kerülhet az étkezés is.

Az érdekesség azonban az, hogy elképesztően magas szinten produkáló sportolók – saját sportágra értem – hozzák magukkal azt az edzéstervet, amelyet alapozáskor használnak/írtak nekik, és ezek szinte mindegyike egyszerű testépítő edzést tartalmaz. Lábnyújtás, lábhajlítás, guggolás smith gépen, tárogató gép…Kérem ne gondolja senki azt, hogy a testépítés ellensége vagyok, egy testépítő egyértelműen jobban tudja, mi kell egy testépítőnek. De egy labdarúgó, kosaras, kézilabdás vagy ketrecharcos edzése nem testéptő edzés, és ezek a testépítő jellegű edzések aligha segítik abban, hogy a választott sportágában jobb legyen.

Az egyik kedvencem a lábhajlítás, amit jellemzően azért végeznek, mert ha már csinálnak lábnyújtást, akkor természetesnek veszik, hogy az asszimetriát elkerülendő, lábhajlítást is végezzenek. Az egész lábhajlítás fekve nevű gyakorlat abból indul ki, hogy a combhajlító elsődleges funkciója a térd flexiója/hajlítása, a tibia-fibula közelítése a femurhoz, vagyis a sípcsont-szárkapocs csont közelítése a combcsonthoz. A helyzet az, hogy ez az elmélet megdőlni látszik, és egyre többen állítják, hogy a combhajlító elsődleges funkciója a csípő extenziójának támogatása, magyarul a csípő nyújtása… Miért gond tehát a combhajlító izolált edzése avagy a lábhajlítás? Hiszen az erős combhajlító minden esztétikus láb dísze…

Mert újraprogramozza a combhajlítót, és olyan funkció elvégzésére kényszeríti, amelyre eredetileg nem hivatott, ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy a továbbiakban az eredeti funciót nem lesz képes ellátni. A futáshoz, járáshoz, guggoláshoz vagy kitöréshez – vagyis mindenben ami ebben a régióban történik – a combhajlító valós és eredeti funkciójának megfelelő munkára van szüksége.

A combhajlító újraprogramozása sérülékennyé teszi ezt a területet, és sajnos nem ritka a sok combhajlító edzést végző sporolók körében a sérülés. Természetesen a rehablititáció után gyakori megoldás a combhajlító további erősítése – hiszen ha sérült, akkor vagy gyenge, vagy rövid – ami általában újra a lábhajlítás állva vagy fekve gyakorlatot jelenti. Erősíthetjük azonban orrvérzésig – vagy nyújthatjuk – a gond nem az erő vagy hossz, hanem az átírt eredeti program, amely magában hordozza a sérülést.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook