Cipő

Cipő

Rengetegen kérdeznek rá arra, hogy miért kérjük az edzések alkalmával miért kérjük, hogy a kliensek ne viseljenek cipőt. Nos, kevés olyan cipő van, ami egyáltalán alkalmas a kettlebell edzésre – converse chuck, vibram FF, birkózó – de sajnos a cipőtalpak többsége a mai trendnek megfelelően erősen párnázott, különösen a sarokrész alatt, magasított és rugalmas. Az edzőcipők többsége futásra/fitneszre tervezett. Reggelig vitázhatunk azon, hogy amúgy a futócipők alkalmasak-e a futásra – szerintem nem – vagy a fitnesz cipőkban szabadna-e edzeni. A probléma a következő:

Propriocepció – a lehetőleg legideálisabb helyzet az, amikor a talp a talajjal érintkezik. Ha azt kérem, hogy szúrd bele a sarkad a talajba, vagy a lábujjakkal “markold” meg a talajt, nem okoz problémát. Mindezeket cipőben kérni nehéz, mert egyrészt edzőként nem látom azt, hogy megtörtént-e a kérés teljesítése, és a kliens sem kap tiszta információt erről, lévén nincs közvetlen kontaktus a talp és a talaj között. A szoros cipő ráadásul nem engedi, hogy a lábfej csontjai mobilak legyenek, ami felborítja a kinetikus láncot, és adott esetben arthrokinetikus reflexet is létrehozhat.

Tartás – a megemelt sarok miatt kénytelen a viselője kompenzálni a tartást, lévén a test továbbra is egyenes és függőleges szeretne maradni. Kivéve, ha úgy akrsz járni, mint Michael Jackson a Smooth criminal-ban… Magyarán az összes ízületen végigvonul a kompenzáció, és ha még súly is kerül a gerincoszlopra, az kifejezetten veszélyeket hordoz magában. A magasított sarokkal minden swing extenzióban történik, vagyis kissé hídban. Ha valami, ez nem jó a gerincnek.

Biztonság I – azzal, hogy a boka 3-4 centivel magasabbra kerül, nem lesz stabilabb. A futócipők többségének a talpa kifejezetten keskeny, ami magasan lévő boka esetén magában hordozza azt, hogy a lábfej a boka alá fordulhat.

Biztonság II – A cipők sarka arra van kitalálva, hogy a sarokcsapásnál fellépő terhelést csillapítsa, elnyelje, ugyanakkor  rugóként is működik…Swing esetén, ahol egyes pontokon a saját súlyod 3-4-szerese terhelődik a sarokra, miközben egy rugón állsz. Hm.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook