Biofeedback

Biofeedback

Egy kifejezés, amit sokat fogtok még olvasni/hallani a jövőben. Olyan fiziológiai tényezők, melyeket rendszeresen mérhetsz az edzés során, és a mért eredményeket felhasználva tudsz az edzés alapvető felépítésén változtatni. Ez lehet súly, tempó, gyakorlat, pihenő stb. A legegyszerűbb és meglehetősen pontos biofeedback például a pulzusmérés, amit nagyon bízom benne, hogy nem azért használsz, hogy elérd a zsírégető zónát.

Példa
Magamról például tudom, hogy két olyan terület van, amely azonnal jelez, ha valami nem stimmel. Jobb váll mobilitás és az aktív lábemelés fekvésben. Mindkét esetben csökkenő mozgástartomány jelzi azt, hogy valami nem stimmel. Ezért az edzés előtti előkészítés során különösen figyelek arra, hogy ezt a két területet felmérjen és aktivizáljam. Ha az előkészítés után a két terület továbbra is problémás:
a. további előkészítés szükséges
b. változtatás az edzésterven
Nyilvánvaló, hogy sem a guggolás, sem a fej felett munka nem javasolt e két terület érintettsége esetén.

A gyakorlatban
Tegyük fel, hogy az előkészítő munka után gyors mérés – ez kb 5-10 másodperc – azt jelezi, hogy minden ok. Egyrészt örülünk, de nagyon….) Aztán megkezdődik a munka, és két gyakorlat között rendszeresen újra rátekintek a kritikus területre.
a. Jobb lett? – szuper, bármit is csinálok, mehet tovább, talán ma csúcs is lesz…
b. Maradt? – nem gond, maradok az eredeti intenzitásnál, de méregetek.
c. Romlott? – vagy javítok, de ha a javítás után – korrekciós munka – sem mutat jó értéket a terület, erre a napra ez a gyakorlat nem az én gyakorlatom, vagy nem ezt a súlyt kellene használnom, illetőleg az intenzitás magas…És így tovább…

Most mondhatod azt, hogy ez időrabló…tegyük fel, hogy két szett között a pihenőm 45 másodperc. 3-5 mp egy kontroll mérés. 15-20 mp a javítás, ha kell, és újabb 3-5 mp az újabb igazoló mérés. És aztán a döntés…Ez bele is fér az időmbe. Persze beszélgethetnék is közben, de azt nem szeretek edzés közben.

Ugye most már érted, miért mondtam azt, hogy ideális esetben a legjobb az 1/1 edzés a személyi edzővel, mert ezeket az edződnek kellene elvégeznie. Már ha az edződ alkalmazza ezt a módszert, írtam ide később, gonoszul…:)

Ez a Z-Health alkalmazása az edzésben. Nem is akkora boszorkányság…Vagy mégis?

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook