2500 húzódzkodás – második rész

2500 húzódzkodás – második rész

Korábban említettem a motoros tanulási elméletet. Ismerve a kognitív, asszociatív és autonom szakaszt, a cél legalább a kognitív szakaszból való átlépés az asszociatívba lenne. Manapság azonban kevesen jutnak el ide, és ha el is jutnak, akkor is minek.
Kognitív
A tanulás első szakasza az ún. kognitív szakasz, amely valahol 1-1000 közötti tökéletes ismétlést tartalmaz.

Asszociatív
1,000-100,000 ismétlés.

Autonóm
100.000 – 300.000 ismétlés, vagy 10.000 óra, más források szerint.

Kevesen – miért?
Azért jutnak el kevesen, mert ahhoz, hogy eljussanak eddig, nem kevés ismétlést kell végrehajtani. A hatékonyság akkor kap értelmet, amikor a tanulási folyamat során már egyre kevesebb odafigyelést kíván meg maga a mozgás kivitelezése. Egyre kevesebb idegrendszeri ijedtséget okoz maga a mozgás, hiszen már nem új, amit most első alkalommal próbálunk meg elsajátítani. A minőségről még szó sem esett pusztán a mennyiségről. Páran óraszámban adják meg, mások ismétlésszámban, de a helyzet az, hogy mindkettő megdöbbentően magas számokkal operál. A hatékonysághoz idő, ráfodítás kell. Azért jutnak el kevesen a szükséges ismétlésszámig, mert mindenben az újat keresik. Az egyik eszköztől a másikig rohannak, és egyetlen eszközben, módszerben vagy rendszerben sem érik el a kellő jártasságot.

Akkor is minek?
Mert nem elég pusztán az elegendő ismétlésszám. A sebesség/pontatlanság elmélet szerint a pontosság a sebesség növelésével csökken, ennek okán az adott technika eltérő sebességgel történő gyakorlása erősen megfontolandó. Ahogy mondani szoktam: a kezdők sajátossága, hogy a pontatlanságot gyorsasággal fedik el. A külső visszacsatolás azonban mindenképpen szükséges, mert különben úgy jársz, mint az a bowling versenyző, aki előtt letakarták a pályát, és egy függönybe gurította be a golyót. Finomíthatta a kéztechnikát, a gurítás dinamizmusát és az állását, de lévén nem volt képe a végeredményről, így minden változtatás felesleges volt, egészen addig, amíg el nem vették előle a függönyt. Az információs visszacsatolás elmélete pontosan erről szól. Maga az eredmény ugyan sokat jelent – visszacsatolásként az egyik legerősebb – de a külső visszacsatolás még ennél is fontosabb. Az edző/szakember iránymutatása azért is fontos, mert ugyan lehetséges, hogy a kliens kinyomja a 48 kilót, de nem mindegy, hogy hidalva vagy sem. Már ha szeretnénk, hogy még egy év múlva is képes legyen egyáltalán fej fölött dolgozni. A Thorndike szabály szerint pedig az alany szívesen ismétli meg azon folyamatokat, melyeket pozitív visszacsatolás követ, és próbálja elkerülni azokat, amelyeket negatív. Lám, megint előjön a jó szakember részvétele a folyamatban, talán nem is véletlenül. Ha tehát meg is van a szükséges ismétlésszám, úgy nem elhanyagolható tény az sem, hogy a szükséges mennyiséget mindenképpen egyre jobb minőségben kell kivitelezni. Íme a különbség edzés és gyakorlás között.

Több, mint edzés
A motoros tanulásnak azért is vagyok nagy barátja, mert pontosan arról szól, ami maga az élet. Amit sokat gyakorolsz, abban leszel hatékony. Ha sokat gyakorlod a helyes étkezést, abban leszel hatékony, és egyre kevesebb alkalommal döntesz rosszul. Meg kell tanulnod jól dönteni és sokszor jól dönteni, és ez is a motoros tanulási elmélet kategóriájába tartozik, ahogy a hűség, türelem, barátság és véleményem szerint az is, hogy az ember jó apa lehet-e, vagy sem. Érdekes módon a mai nappig a legjobb barátaim azok, akikkel a legtöbb időt töltöttem el gyerekkoromban, a hűség – baráthoz vagy társhoz – gyakorlás kérdése, ahogy apaként is helyesen a jó döntéseket gyakorolva egyre gyakrabban hozol jó döntés hosszabb töprengés nélkül. Megtanultad, elegendő ismétlésszámban gyakoroltad, és helyesen kivitelezed akkor is, ha álmodból keltenek fel. A legtöbben nem maradnak addig egy kapcsolatban, nem tartanak ki addig egy barát vagy egy munkahely mellett, és nem töltenek annyi időt együtt a gyerekükkel, hogy a gyakorolhassanak. Elég messze jutottunk a 2500 húzódzkodástól, de remélem megérte.

Ha pedig csak azért akartál olvasni a húzódzkodás kísérletemről, mert hallani akartad, hogy a 3×10 jobb-e, mint az 5×5, akkor elnézést kérek…

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook