Variálhatóság

Variálhatóság

Az intenzitás nem minden, mégis a legtöbb edző súlyban, ismétlésben és szettben gondolkodik. Toncs Péterrel beszéltünk erről nem is keveset. A modern judo extrém sport lett, évi 6-7 olyan versennyel, amit nem lehet kihagyni, ha a versenyző komolyan gondolja az olimpiát. Soha nem látott sorozatterhelést kapnak a sportolók, és a korábban alkalmazott felkészülési sémák nehezen működnek. Péter mesélte, hogy roppant intenzív felkészülés helyett, most kifejezetten visszafogott programot alkalmaztak – ismerős lehet annak, aki RKC alapelvek szerint gyakorol – és az eredményt már ismeritek.Mészáros Anett megnyerte az EB-t, és mindenhol kiemelték az erőnlétét.

Ha tehát több komponenst akarsz használni és variálhatóvá akarod tenni az edzésed, ismerned kell az összes lehetőséget.

A tradicionális 3 tényező:

Ismétlésszám

Szett

Súly

Egyre többen dolgoznak a TUT változóval is – time under tension – ami a feszítéssel eltöltött időt jelenti. Magyarázat: 10 ismétlés ugyanabba a súlyba 20 mp alatt vagy 30 mp alatt teljesen eltérő terhelést és stimulust jelent. A megközelítés borzalmasan logikus, de nehezen alkalmazható. Rengeteg szöszölést kíván, de sokan esküsznek rá.

Számolhatsz persze volumennel, ami = szett x súly x ismétlés. A volument figyelni azért is fontos, mert egy ponton túl a volument drasztikus emelése sérülést és túledzést jelent, alatta pedig nem érünk el érzékelhető hatást az erő vagy éppen izomnövekedésben, kondícióban. Több ismétlés? Kevesebb szett. Nagyobb súly? Kevesebb ismétlés. És így tovább…

További tényezők:

Sebesség – gyors, közepes vagy lassú kivitelezés.

Pihenő – mennyi időt töltesz el pihenéssel a szettek között?

Gyakorlat – hány gyakorlatot alkalmazol egy edzésen?

Mozgástartomány – limitált vagy teljes mozgástartomány?

Iránya – horizontális vagy vertikális, húzó vagy nyomó, csípő vagy térd domináns, rotációs.

Laterális, bilaterális – például egykezes vagy éppen kétkezes katonai nyomás.

Mit javaslok? Legyen az edzésed egyszerű, a lehető legegyszerűbb! Az edzésed hosszán spórolhatsz, ha a kivitelezés sebessége közepes vagy magas, a pihenőidő rövid, a súly közepes vagy nagyobb és gyakorlatok száma is alacsony. Túl általános? Nem hinném…:)

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook