Tréning filozófia III.

Tréning filozófia III.

A tréning filozófia a tanulóval történő foglalkozást nem bonyolultabbá, éppen ellenkezőleg, egyszerűbbé teszi, és ezt most hadd magyarázzam el az FMS teljesítmény piramison és a Primal Move alapelvein keresztül.

A legtöbb edzőnek határozott elképzelései vannak arról, hogy az adot helyzetben – a tanuló elvárásai, mert erősödni, fogyni, izmot felszedni, teljesítményt növelni – milyen edzéstervet alkalmazzon, és ebben leginkább maga a tanuló tudja megzavarni a rá speciálisan jellemző képesség és készség szinttel. Persze ez a legtöbb edzőt nem zavarja, és megkapja a konzerv anyagot – és reméli a legjobbat, hátha most bejön. Egy statisztika szerint a professzionális edzéstámogatást kérő tanulók – vagyis edzővel dolgozók – 50-90%-a megsérül a céljai elérése előtt vagy közepette, ami azért nem vet olyan jó fényt ránk, edzőkre. Hol rontjuk el? Nem kizárt, hogy az elején…

Ki lenne az idális alany?

“Akinek (az FMS során feltárt) mozgásmintái, (erőnléti teszteken mért) mozgás-hatékonysága, (sportág- specifikus teszteken mért és statisztikákra alapozott) sportági ügyessége adekvát, továbbá egymáshoz viszonyítva kiegyensúlyozott. Ez nem jelenti azt, hogy nem fejleszthető tovább, de ügyelni kell arra, hogy a további fejlesztések ne borítsák fel az egyensúlyt, ne változtassák meg a teljesítmény-piramis kinézetét.”

A valóságban azonban a legtöbb tanuló már eleve sérült mozgáskompetenciával érkezik meg, ami lehet az alapvető mozgásminták hiánya, annak módosulása vagy a kompenzációs mozgások okán a rossz beidegződés. A legtöbb tanuló esetén nem az erő vagy kondíció hiánya ami szembeszökő – azért jönnek, hogy ezeket a készségeket megszerezzék, ergo ebben mi segítünk nekik – hanem már a piramis alján, az alapot képező minőségi mozgások hiányoznak, amelyek az erőnövelést és később az esetleges speciális készségfejlesztést teszik kockázatossá. Magyarán nem lehetetlen, hogy a tanulónk már azelőtt megsérül, mert hibás mozgásmintákat terheltünk meg, természetesen a legnagyobb jóindulatal.

Tapasztalat, hogy a 35-40 feletti tanulókkal van a legkönnyebb dolgunk, mert többségük rendelkezik azokkal az alapvető mozgásminőség kategóriájába tartozó alapokkal – ezt neveztem mozgáskincsek a szókincs analógiájára – amelyet anno az iskolai testnevelés keretében szereztek meg. Nyilván a 20-30 év ülőmunka megtette a hatását, de mégis gyorsan és jól reagálnak a mozgéásminőséget javító mozgásokra. A sokkal fiatalabbak esetén már korentsem ilyen rózsás a helyzet, mert ami sokaknál a mozgáskincs nem felidézhető, lévén sosem létezett. Elnézést a fiatalabbaktól, találunk köztük is sztárokat, de egyre ritkábban.

A legtöbbünknek tehát a piramis alján lévő funkcionális vagy fundamentális mozgásokban kell javulnia – itt mi a Primal Move rendszerét használjuki kizárólagosan – amit átvezetünk a StrongFirst rendszerei által intelligensen kidolgozott erő és erőállóképesség fejlesztésre,  legyen az saját súlyos, kettlebell vagy éppen barbell irány. Az eszköz bármi lehet, de az alapelvek azonosak.

Miután az piramis alapján a mozgásokra való képesség mérése és javítása történik, addig a középső részen a minőségi mozgás hatékonyságának növelése a cél. Itt sem az esetlegesen sportspecifikus készségek fejlesztése az, ami az edző feladata – pusztán a mozgások hatékonyságának javítása. Gyakran kapom sportolóktól azt a kérdést, hogy tudunk-e a számukra sportág specifikus készségfejlesztést javasolni, és bevallom ebben én magam maximálisan konzervatív vagyok. Egyrészt azt gondolom, hogy ez minden esetben a sportági edző, szakedző feladata, és nem illik belepiszkálni más munkájába. Másrészt ez az a pont, ahol a GPP  (general physical preparation) elválik a speciális felkészítéstől, amit a sporttudomány SPP néven nevez.

Itt jegyezném meg, hogy a sportágra jellemző mozgások utánzása és megterhelése elképesztően vegyes eredményekkel jár, példaként az asztalitenisz versenyző nem gyakorolhat nehezebb ütővel annak érdekében, hogy az ütései gyorsabbak legyenek, mert egyrészt a gyorsasága csak érzésre fejlődik majd – miután a kisebb súlyú ütőt veszi újra kézbe – de az ütés pontossága azonnal leromlik, mert a beidegzett mozgások sérülnek.

És ezért van az, hogy nem tudom mosoly nélkül hagyni a “milyen speciális erőgyakorlatot javasolsz arra, hogy a BJJ-ben jobb legyek” kérdésre jobbára a válaszom az: több BJJ.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook