Tervezett tervezettlenség…

Tervezett tervezettlenség…

Biztos vagyok benne, hogy nem ez lesz a legolvasottabb cikkem – de kitartás, ennek a cikknek is van edzésre értelmezhető vetülete.

Amikor egy ajándékokkal teli dobozt adsz fel a postán, a tartalomnak megfelelően kezeled, és amennyiben poharakat küldenél, minden bizonnyal ráírod, azt, hogy törékeny, abban reménykedve, hogy óvatosan kezelik majd a szállítás során. De mi van akkor, ha amikor egy barátodnak kettelebellt küldesz postán? Vajon ráírod, hogy a dobozban robosztus termék van, tessék bátran dobálni?

Nos, nem hiszem. Téhát önmagában a törékeny ellentéte nem az erős/robosztus vagy éppen törhetetlen, hanem a nem-törékeny, vagyis törhetetlen, de ez nem fejezi ki igazán jól a fogalmat… A nem-törékeny az a kategória lenne, amely nem törékenységét úgy éri el, hogy kifejezetten kérjük – dobálják, kezeljék minden óvatosság nélkül. Nos, ez alapvetően az élettelen tárgyakra nem értelmezhető, de az emberi testre, az ökoszisztémára és gazdaságra mindenképpen ráhúzható fogalom.

Az élettelen tárgyak nem lesznek erősebbek attól, hogy óvatosan vagy kevésbé óvatosan terheljük meg, sőt – a repetitív stressz a valóságban anyagfáradáshoz vezet. Ugyanakkor a terhelés fokozatos megválasztása az élő és akár élettelen szervezetek esetén nem csak időlegesen gyengítik a szervezetet, de ezen túl erősebbé teszik azt. A stresszor tehát nem okvetlenül rossz dolog az életben, sokkal inkább a fejlődés egyetlen módja.

Korunk egyik nagy problémája, hogy az élet minden területén pórbáljuk a stresszt megszüntetni, miközben a stressz, az amitől képesek vagyunk magát a stresszt elviselni. A fizikai stressz – lásd esetünkben edzés  – révén leszük erősebbek, de az sem mindegy, hogy a stressz mekkora adaptációt követel meg. Az afrikai asszony aki a fején viszi egész életén a kútról a vizet csontrendszere megerősödik – Wolf törvénye – amely természetes következménye annak, hogy a rendszert stressz érte, amely adaptációt kíván meg.

A stressz velejárója az, hogy esetleges és addig hasznos is, míg nem éri el a töréspontot, ahonnak nincs visszatérés. Ha jobban belegondolunk a jelenlegi gazdasági helyzet annak köszönhető, hogy okos emberek megpróbálták a nagy eséseket és emelkedéseket megelőzni, és stabillá tenni a piacot, de kiderült, a piacok nem stabilak. Az edzésben tervezett stabilitás – 100% szabott edzésterv – gondja pont ugyanez, lehetetlen azt gondolni, hogy minden esetben ugyanaz az ember vagyok, hiszen minden nap más fizikai, emocionális és mentális állapotban kezdem meg az edzésem, ami önmagában változtatást kíván. Azt tudjuk, hogy ha nagy súlyt akarunk emelni, ahhoz nagy súlyt kell emelnünk, és itt válik a dolog edzésre is értelmezhetővé. A relative nagy súllyal való edzés azt mondja a testnek, hogy védekező mechanizmusok sorát indítsa be, és mivel az idegrendszer mindig túlbiztosít, erősebbé tesz, mint logikusan a súly nagyságából következne, vagyis az erő növekedése nem feltétlenül lineáris.

A stressz tehát alapvetően az élethez és fejlődéshez szükséges, és Te döntöd el, hogy turista vagy felfedező életet akarsz élni. A turista szabott program alapján megy, és felkavarja, ha lekési csatlakozást, a felfedező pedig örül ennek. Éveken át hallgattam, hogy a böjt mekkora marhaság, és napi 5-6 alkalommal kell enni. A napi 5-6 étkezés célja a robosztussá válás, miközben valójában magát a törékenységet érjük el vele, a legkisebb változás esetén a rendszer sokkot kap, és összeomlik. A rendszertelenül beiktaott böjt – azonban a nem törékenységre készíti fel a szervezetet, és érdekes módon ezt évezredeken át tudták az emberek, a tudósok pedig lassan megértik, hogy ennek is volt és van értelme. A rendszertelennek tűnő edzés – úgy az edzés időszakában, intenzitásában, volumenében, hosszában – azonban megint a váratlanra készít fel minket, és ez az adaptációs igény tesz minket erőssé és egészségessé.

A vadászó – gyűjtögető népek élete részben tervezett, mert pontosan értik, az időjárás és a vadállomány nagysága nincs a kezükben, így maga a vadászat ideje és hossza, intenzitása jobbára eltérő, és csak részben – kb.80% – sikeres. Benne van az intenzív mozgás lehetősége és a sikertelenségé is, ami automatikusan jelenti magát a böjtöt is, de ez nem gond, a vadászó oroszlán látása is javul a sikertelen vadászat után.

A Pavel által javasolt tervezett tervezetlenség ugyan fából vaskarikának tűnik, de a fenti sorok alapján értelmet kap, ahogy a taktikai periodizáció is, amelyet kevesen értenek, még kevsebben gyakorolnak.

Nemrégiben olvastam Nassem Nicholas Taleb könyvét – AntiFragile – és az alábbi írásom ez a mű inspirálta.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook