Tabata

Tabata

Dr. Izumi Tabata – Japán, National Institute of Fitness and Sports – vizsgálták a rövid, de intenzív intervallumos edzés és a visszafogott intenzitású edzés közötti különbségeket. A kis Izumi papája valószínűleg kamikaze lehetett, mert ilyen öngyilkos edzés kitalálására nincs más magyarázat…:)

I tesztcsoport
Heti 5 edzés, közepes intenzitás, 60 perces hossz, a maximális oxigénfelvevő kapacitás 70%-án. (Vo2 max.)

II tesztcsoport
Heti 5 edzés, magas intenzitás, 8x20mp aktív szakasz, melyet 10mp passzív szakasz zár le – tehát minden 20 után 10 passzív – a saját Vo2 maxának a 170%-án dolgozott.

6 hét elteltével azt vizsgálták, hogy a Vo2 max melyik csoportnál milyen mértékben javult. A II csoport anaerob kapacitása 28 százalékkal javult, míg az I csoportnál ilyen változás nem volt mérhető. A II csoport Vo2 max eredménye átlagosan 14% javulást mutatott, tehát anaerob és aerob energia rendszer is hatalmasat javult a 6 hét alatt.

Ehhez azonban az kell, hogy abban a 20 másodpercben el kell jutnod az adott gyakorlattal maximum ismétlésig.

Milyen gyakorlatokat használj?

Saját testsúllyal:
– Négyütemű fekvőtámasz, sprintek
Eszközzel/partnerrel
– ugrálókötelezés, zsákolás, váltott ellenfeles földharc, dobozra ugrás, szán húzása és tolása
Súllyal:
Swing

Általában nem javaslom a fej fölé irányuló mozgást, mert az ilyen magas terhelési szinten a technikai kivitelezés oly mértékben romlik, hogy a sérülés elkerülése szinte lehetetlenné válik. Tehát a snatchet, kippinges húzódzkodást ilyenkor nem javaslom…

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook