Nem lehet minden pofon mellé egy forgalmi rendőrt állítani.

Nem lehet minden pofon mellé egy forgalmi rendőrt állítani.

Rejtőn nőttem fel, nagyapám könyvespolcán ott sorakozott minden Rejtő Jenő könyv, így a címként szereplő idézet nem véletlen. Nem lehet minden pofon mellé egy forgalmi rendőrt állítani – írja Rejtő, de a kettlebell lendítés mellé néha nem ártana, mert a kettlebell swing nem másról, mint a sebességről, robbanékonyságról és esetenként ezen paraméterek megtartásáról szól.

Ha most onnan kell kezdenem, hogy mi a swing, mire jó és hogyan kell elvégezni ezt a remek gyakorlatot, akkor messziről indulna ez a történet – ebbe most bele sem kezdenék. Gyakran hasonlítjuk a lendítést az elemeléshez, részben joggal. Hasonló mozgást végzünk, de míg az elemelés során a cél a legnagyobb súly megmozgatása – amelyhez bizony komoly előfeszítés szükséges – addig a swing úgynevezett ballisztikus gyakorlat.

“A ballisztikus pálya (hajítási pálya) az a pálya, amelyet az elhajított (fegyverből kilőtt) tárgy ír le (elhajított kő, kézigránát, gravitációs bomba, lövedék, ballisztikus rakéta), amikor csak a gravitáció és a levegő súrlódása hat rá. A szó eredete a görög βάλλειν (‘ba’llein’), “hajítás” szóra vezethető vissza.” – Wikipedia

A kulcs  az idézetben a hajítás, ebből a szempontből a swing közelebb áll a súlylökéshez, mint az elemeléshez, mert egy ponton a pálya eléri maximális magasságát, ahol egy pillanatra a tárgy szinte lebeg, majd innen már a gravitáció teszi a dolgát. És ez nem csak a lövedékre jellemző, hanem magára a swingre is. A ballisztikus hatást a robbanékony mozgás produkálja, amely a lövedékhez hasonlóan kilővi a bellt, és pályára állítja, de innentől nem fej ki további erőt magára eszközre, az repül – és valóban súlytalannak túnik. Ebben sem hasonló az elemeléshez, mert az elemelésnek nincs olyan pontja, ahol súlytalannak érezhetnénk, és ha mégis, akkor sajnos rossz hírem van – túl kis súllyal dolgozol az elemelésnél. Akkor meg minek, ugye az egész truváj?

Ahhoz, hogy az eszköz folyamatosan veszítsen a súlyából, míg végre egy időpillanatban szinte lebegjen a kivitelezésnek gyorsnak, robbanékonynak kell lennie, és itt veszik a legtöbb gyakorló. A lassú swing nem swing, ahogy az olimpiai súlyemelést példaképpen használva a lassú szakítás nem szakítás. A robbanékonyságot jellemzően a maximális súly szubmaxiális értékével hajtjuk végre – vagyis semmiképpen sem maximális súllyal – és a sebessége meglehetősen nagy, 1.1 m/s-1.65 m/s. Vagyis GYORS! Robbanékonyságot nem lehet lassan fejleszteni, robbanékonyságot nem lehet hosszú terheléssel fejleszteni – mert jelentősen csökken a sebesség – és nem lehet alapvetően nem erős sportolók esetén fejleszteni, mert a robbanékonysághoz úgynevezett belépő minőségű erő szükséges, nem beszélve a csontozat, szalagok, ínak, ízületek megfelelő fejlettségéről.

A swing tehát maga a robbanékonyság, amely kapacitás csak nagy kivitelezési sebességgel fejleszthető, és persze itt lesz az első komoly vita arról, hogy vajon használható-e a swing állóképességi fejlesztésre. A válasz természetesen az, hogy igen, de ezen a területen a swing elveszti szinte egyeduralkodói státuszát. Mert annyi metódus és eszköz áll a rendelkezésünkre az állóképességre, hogy miért pont éppen egy olyan gyakorlatot kell választanunk, ahol a robbanékonyság kellene, hogy a fókuszban álljon?

Jelenleg a világ HIIT lázban ég, mindennek gyorsnak kell lennie – életnek, üzletnek, edzésnek, ételnek. Az egyik legfontosabb fejlesztendő kapacitás ugyanakkor, amely valóban élet-halál kérdése az úgynevezett perctérfogat, ami a szív balkamrájának célzott fejlesztéséről szól. Fittség, regeneráció, egészség – pár szempont amiért fontos, és a fejlesztése is specifikus. 130-150/perc közötti pulzuson folyamatos munka, akár 20-60 percig. (Megjegyzem a sokak által lenézett testépítők ezt hetente 2-3 alkalommal végzik, de  mit tudnak a testépítők az edzésről, ugye…) Mellékszálnak tűnik, de nem az – a kettlebell swing erre is képes, hiszen kisebb súllyal folyamatosan végezve elérhető ez a cél is. Robbanékony lesz? Nem. Lassú és feszítetlen lesz, ahol erőlégzés sincs? Igen. Jobb lenne helyett ezt úszással, köredzéssel, biciklivel fejleszteni? Mi az, hogy!

A swing célja tehát a elsődlegesen a robbanékonyság, vagy speciális körülmények között a robbanékonysági állóképesség fejlesztése. A lassú swing nem swing, ahogy a robbanékony elemelés is értelmezhetetlen – mert itt minden a sebességről szól.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook