Kiegyensúlyozottan – Funkcionális edzés

Kiegyensúlyozottan – Funkcionális edzés

Amitől a falat tudom kaparni, amikor a funckionális edzést az elvégzett gyakorlatok, és / vagy használt eszközök alapján definiálják. Mondhatnám, hogy nekem ebben a körben nincs tétem, sosem éreztem magam funckionális edzőnek. Igaz, diszfunkcionálisnak sem. Ha tehát nem mozgás, nem eszköz, akkor mi? Nos, az emberek szeretnek alapvetően mindent feketének vagy fehérnek látni, és mindig egyszerűbb azt mondani, hogy a TRX funckionális eszköz, a mellgép meg nem. Fekete, fehér. És akkor jön a szürke.

Csak vicceltem…Ez nem funkcionális edzés.

KORREKCIÓ

Ha van fájdalmas trendje ma a fitnesznek, az nem a funkcionális edzés, hanem az “addig korrekciózunk, amíg edzésre nem marad idő” trend. Ne legyen félreértés, ha valaki fontosnak tartja FMS nemzetközi oktatóként a korrekciós eljárásokat, az én leszek, de legyen már egy határ. Sérülés esetén jellemzően nem a korrekció segít, hanem a rehabiltáció – és a korrekció célja, hogy visszavezesse a sportolót a funkcionális edzéshez. A korrekciós eljárás alapvetően visszavezeti a sportolót a funkcionális edzéshez.

A NYOLC BIOMOTOROS KÉPESSÉG

Ha mozogni, játszani, küzdeni szeretnél, ahhoz előbb bizonyos képességeket el kell sajátítanod, ami együtt jár bizonyos biomotoros képesség/képességek tanulásával is. Ha pedig fejlődni szeretnél egy adott sportban, ahhoz fejlesztened is kell ezeket a képességeidet, gyakran más kárára. Biomotoros képességeknek nevezzük őket – a motor a mozgásra utal, a bio- előtag pedig ezen képességek biológiai fontosságát hangsúlyozza.

A biomotoros készségeket a Tudor Bompa által meghatározott nyolcas mentén sorolom fel, amely később az edzéstervezés során kap majd szerepet.

–       Erő

–       Robbanékonyság

–       Gyorsaság

–       Egyensúly

–       Állóképesség

–       Agilitás

–       Flexibilitás

–       Koordináció

A teljesség igénye nélkül – Az erő ahhoz kell, hogy le tudjunk győzni az ellenállást. A robbanékonyság az erő és sebesség közös értelmezésésén alapul.A sebesség a gyorsaságról, míg a hosszabb távra vagy időre történő futás illetve a több ismétlés az állóképességi gyakorlatok közé tartozik, de a birkózás inkább rövid időtartamú vagy anaerob állóképességet igényel. A hajlékonyság a maximális mozgástartományt takarja. A komplex mozgásokat koordinációs gyakorlatoknak nevezzük. Az agilitás alapvetően a robbanékonysághoz legközelebb álló kvalitás,

Minden egyes képességre van egy tökéletes sportoló példám, ezáltal könnyebben tudsz képet alkotni az egyes képességekről.

  • flexibilitás – balett táncos
  • egyensúly – akrobata
  • erő – erőemelő
  • robbanékonyság – súlyemelő, sprinter
  • aerob rendszer – hosszútávfutó
  • anaerob rendszer – birkózás
  • gyorsaság – muay thai harcos
  • Agilitás – jégkorong, foci, kézilabda

Rendelkezhetsz-e tehát a súlyemelő robbanékonyságával, a birkózó állóképességével, a balettáncos flexibilitásával? Aligha, Éppen ezért az edzések többségénél a cél a kiegyensúlyozottság. Egy jól megtervezett funkcionális edzés tehát szinkronban fejleszti ezen képességet, de leginkább alapot szolgáltat egy későbbi lehetséges specializációhoz. Sőt, maga a gyakorlatok megválasztásával küzd a diszfunkciók ellen.

FUNKCIONÁLIS / FUNDAMENTÁLIS EDZÉS (GPP, General Physical Preparation – Általános fizikai felkészítés)

A funkcionális edzés a helyes funkciókat tölti meg kiegyensúlyozottan tartalommal, egysúlyban fejleszti a nyolc biomotoros képességet – erő, gyorsaság, robbanékonyság, állóképesség, flexibilitás, koordináció, egyensúly, agilitás –, és szilárd alapot biztosít az esetleges specializációhoz, legyen az rövid vagy hosszútávú. A helyesen tervezett funkcionális edzés több síkban fejti ki hatását, és a biomotoros képességek mellett fejleszti a testtartást kontrollját is.

A funkcionális rendszer alapot képez egy későbbi specializációra. Példa: kitalálod, hogy lefutsz egy mini maratont, amely optimális esetben nem a sport specifikus edzéssel indul, hanem egy fundamentális blokkal, amely fokozatosan vezet át a specifikus edzés blokkba.

SPORT SPECIFIKUS FELKÉSZÜLÉS – SPORT SPECIFIC PREPARATION ( SPP)

Ez a felkészülés azon területe, ahová nekünk halandó erőnléti edzőknek aligha van szabad bejárásunk, mert ez alapvetően a sportági edző területe, és ha ide merészkedünk, azt maximális tisztelettel tegyük.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook