Guggolás – újratöltve

Guggolás – újratöltve

A múltkori guggolással kapcsolatos cikkem után – nagyon sok dícsérő, és persze legyünk reálisak – elmarasztaló emailt és visszajelzést kaptam. A guggolás egy meglehetősen komplex gyakorlat, aligha van olyan olyan másik gyakorlat, amely ilyen mértékben várná el a teljes kinetikai lánctól az optimális működést. Két bonyolultabb gyakorlat mégis van, a slot press és guggolás rúddal, fej felett tartásban. Ez a kettő a haladó gyakorlat, és amikor azt mondom haladó, nem általánosan a sport területén haladó atlétára, hanem az erősportokban haladó szintű atlétára gondolok.

Sokan gondolják, hogy a guggolás pusztán erő kérdése, de a guggolás az erő, flexibilitás, mobiliás, erő-flexibilitás és még egy csomó másik összetevő szinkronizált megjelenési formája. Korábban írtam már, hogy az edzőnek egyszerre két feladatnak kell megfelelnie:
– sérülésmegelőzés
– teljesítmény növelése

Az első fogalom az úgynevezett mozgáskompetenciával van szoros összefüggésben, a második pedig a mozgáskapacitással. Magyarán senkit sem érdekel, hogy mennyivel és mennyit guggolsz, ha rosszul guggolsz. A sérülés a helytelenül végzett gyakorlatnál előre programozva van, csak éppen pontos határideje nincs – de egyszer megtörténik. A guggolás az előző cikkben jelzett okok miatt sokszor el sem végezhető a ma már újra optimálsnak ATG mélységig, ezért:

“A guggolás során a combcsont a talajjal párhuzamos felé közeledve – mély csípőízületi árok esetén – további mozgást már képtelen elérni, és eléri az árok peremét. Ebben az esetben további mélység a guggolásban már csak virtuálisan érhető el, vagyis az ágyéki gerincszakasz kerül flexio-ba. Ez akár terhelés nélkül, akár terheléssel bizony túlhasználathoz, és esetleg sérvhez is vezethet. Ezzel szemben a sekély csípőízületi árokkal rendelkezők – ázsiai, lengyel, bolgár – guggolása természetesebb, mert ilyen limitáló tényezők aligha hátráltatják őket.”

Az inga persze megint erősen kileng az egyik oldalra. Éveken át hallgattuk, hogy a combcsont a talajjal párhuzamos legyen guggolásnál, ennél mélyebbre mennie nem szabad, a lábtoló gép biztonságosabb, mint a szabadsúlyos guggolás, és egy generáció nőtt fel s Smith gépen guggoláson, ami minden magán ortopéd klinika álma, ha pácienseket vizionálnak maguknak.

 

Ennyi erővel egy vascsővel is eltörhetnénk a térdét…

 

Pár hónapja indított egy ismert edző egy guggolás kihívást, amelyben napi pár perc guggolást javasolt. Semmi bajom az idealistákal, de ha valaki nem tud, képtelen guggolni, ezen az sem segít, ha többet guggol. Attól nem leszek jobb bokszoló, ha minden nap egy kicsivel több időt bokszolok valamelyik Klicskó testvérrel, mert a folyamat során vélhetően nekem annyi lesz. Ha azonban megtanulok bokszolni, és már nincs objektív akadálya a dolognak, bizony még értelme is lehetne a sparringoknak.

A lényeg az, hogy számtalan oka lehet, hogy valaki nem tud guggolni. Számtalan oka lehet annak, hogy valaki nem tud teljes mélységben guggolni. És csak azért, mert a sok funkcionális edző hirtelen a teljes guggolást ajánlja, vizsgáljuk meg az egyén, a sportoló limitációit ezen a téren, mielőtt olyan gyakorlatot írnánk fel neki receptre, aminek ugyan van nyeresége, de jelentős a kockázata.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook