Gondolatok

Gondolatok

Gyakran keresnek meg edzők azzal, hogy edzésterveket, gyakorlatokat véleményezzek, vagy segítsek a program megírásában. Ha tudok persze szívesen segítek, mert ezek a kérések amúgy remek feladványok, nem hagyják, hogy az ember agya berozsdásodjon. Amitől sok edzőnek nehéz a program írása, hogy jellemzően az elsőként a gyakorlattal és az eszközzel kezd foglalkozni, ezt teszi a tervezés központjává – és ami szerintem alapvetően nehezíti csak a dolgunkat.

A gyakorlat és az eszköz fontos része ugyan a tervezésnek, de mindenképpen csak a tervezési folyamat utolsó elemei. Az edzéstervezés során mindig elmondom, hogy a mit, hogyan kérdések megválaszolása előtt a miért elkerülhetetlenül fontos. A programíráskor a filozófiai, technikai, taktikai és végül stratégiai válaszokat kell megtalálni arra a problémára, amit maga az atléta jelent. Azért van szükség a program személyre szabására, mert minden atléta eltérő fizikai állapotban, korábbi sérülésekkel, meglévő mozgásproblémákkal, igényekkel és vágyakkal, adaptációs lehetőségekkel és regenerációs képességgel rendelkezik, és akkor még az életkort, edzésre fordított időt nem is soroltam fel. Ja, de mégis..

A lista persze hosszabb, csak érzékeltetni akartam mennyi összetevőre szükséges figyelni. Ezek ismeretében érdemes csak azon gondolkodni, hogy milyen stratégia mentén építjük fel az edzést. Nem lehet azonnal válasz a majd a saját súly irányából indulunk a súlyzós edzés felé, mert lesz olyan kezdő atléta, aki képtelen a saját súlyát biztonsággal, bármilyen gyakorlat során kezelni. Nincsenek azonnali, gondolkodás nélkül adható válaszok, az edzés sem fekete vagy fehér. A guggolás jó vagy rossz gyakorlat? Rúddal vagy kettlebellel szolgálja a célt, esetleg saját súllyal? Teljes mélységben vagy éppen dobozra guggolva? A kérdés pedig az, hogy mi a cél, mi a jelenlegi állapot. A guggolás lehet korrekciós gyakorlat annál, akinek a guggolás maga is problémát okoz – itt nem a terhelési stratégia a kérdés, pusztán a megfelelő mozgás létrehozása. Lehet, hogy kezdetben limitálnom kell a mozgástartományt? Elképzelhető, és persze akkor a funkcionális edzés tábor kap a szívéhez, hogy nem teljes guggolást végzünk. Én aztán tényleg évek óta a teljes mozgástartományt preferálom a guggolás során, de el tudom képzelni, hogy nem mindenki képes erre. A játék neve fejlődés, és lépésről-lépésre haladunk az optimális kivitelezés felé.

Egyéb edzéstényezők, a teljesség igény nélkül

–       edzés gyakoriság, frekvencia

–       kivitelezés sebessége

–       edzésterhelés

–       mozgástartomány

–       gyakorlat

–       gyakorlatok sorrendje

–       pihenőidő

Az edzésprogram tervezése során tehát nem a gyakorlat / eszköz / gyakoriság szentháromságban kellene gondolkodni. Ezek ugyan megfogható paraméterek, nyilván egyszereűbb velük tervezni, mint a volumen / intenzitás / denzitás hármassal, aminek a manipulációjához már nem elég mindenre rávágni, hogy a kettlebell swing, mert a kettlebell swing sem megoldás mindenre, de még csak a kettlebell sem megoldás mindenre. Persze, akinek kalapácsa van, mindent szögnek néz, de a kettlebell egy eszköz, a swing pedig egy gyakorlat – mindkettő a stratégia része.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook