És a Te bankbetéted hogy áll?

És a Te bankbetéted hogy áll?

Korábban már több alkalommal írtam arról, hogy a cél meghatározása, pontosítása és reálissá tétele nagyban hozzájárul a sikerhez. Ez eddig nem nagy újdonság, nagyjából a nyilvánvalót ismételtem meg. Egyszerű? Igen. Könnyű megcsinálni? Nem – ha az lenne, az átlag nem a hetedik fogyókúráját kezdené. Idén. Csak áprilisban.

Az erő, mint a legerősebb valuta – gyakran keresnek meg azzal, hogy segítsek az erőállóképesség növelésében, vagy szembesülök azzal, hogy sokan a funkcionális edzés alatt leginkább ennek komponensnek a fejlesztését tűzik ki célul. Mielőtt speciálisan erős lennél, légy csak egyszerűen erős – Pavel. A Főnök megint képes egy mondatban összefoglalni a lényeget. Ha van 500 EUR a zsebedben, azzal elég sok mindenhez kezdhetsz. Ha fel akarod váltani kisebb címletekre, rengeteg lehetőséged van, ha nem is végtelen. Ha csak 10 EUR lapul a zsebedben, a lehetőségeid arra, hogy ezt kisebb címletre cseréld erősen korlátozottak. És mégis, rengetegen a 10 Euróval a zsebükben álmodoznak arról, hogy milyen jó lesz majd egyszer nagyobb címletet tartani a kézben.

Erőedzés és bankbetét – Az erőedzés, tehát a max erő növelése olyan, mint a bankbetéted hízlalása. Ahhoz, hogy 500 EUR legyen a számládon, takarékoskodni kell, félretenni, lemondani dolgokról még akkor is, ha a lemondás néha kellemetlen. Lassan, hónapról-hónapra történik ez, szisztematikus és gyakran úgy érzed talán értelmetlen is. Pedig milyen jó lesz majd, ha megnézed a számlaértesítőd amin egyre növekvő összeg mutatja, jó úton vagy.

Alexander Zass – 1900-as évek eleje…

Erőállóképesség, ahogy a pénzed költöd – Amikor a számlád felhízott a kívánt mértékre, itt az ideje, hogy eldöntsd – befektetsz, költesz belőle valamennyit, lekötöd vagy éppen más valutára váltod. Mindez csak azért lehetséges, mert van már mihez nyúlnod, az összeg nagysága nem olyan apró, hogy nevetséges legyen a bankban elmagyaráznod, Te most éppen 10 Eurót akarsz Svájci fankra váltani.Az erőállóképesség tehát feltételez egy nagyobb tartalékot, mert ebből egyszerű lesz más értéket képezni. Minél nagyobb a számla annál egyszerűbb, habár egy ponton túl ennek nincs jelentősége.

Megfontolság – Ahogy a megtakarítás is megfontoltságot igényel, ugyanígy az is, ha ezt be akarod fekteni a megtakarításod, rossz döntések sorozata hamar vékonnyá teszi a korábban vastag számlát. A megtakarítás tehát viszonylag lassú folyamat, és az ilyen edzésekre a nyugodtság és megfontolság jellemző. A számlád töltöd fel, és ezért mondja Pavel mindig – “hagyj egy ismétlést a bankban”. Azok a sportolók, akik megszokták az intenzív és bukásig történő edzést ezen a ponton elvesznek, mert az erőnövelés pontosan ellentéte a bukásnak – nem juthaszt el bukásig.

Arthur Saxon – 1800-as évek vége

A bukásról – ha hiszünk abban, hogy az edzés célja a specifikus adaptáció létrehozása, úgy abból az következik, hogy bármit amit teszel adaptálódsz. Ez jó és rossz is, függően attól, hogy az adaptáció irányít téged, vagy Te az adaptációt. Az adaptáció természetesen ismétlés, gyakorlás hatására következik be, és ennek hatására az leszel, amit gyakorolsz – lásd a karatés seikenjét, vagy a thai boxos sípcsontját, mint példát. Ha tehát minden edzésed bukásig történik, úgy egyben a bukást is gyakorlod, hiszen az idegrendszered pontosan megérti, hogy a bukás érzetét kell ahhoz létrehoznia, hogy a számára veszélyes tevékenységed be is fejezd. Hogyan lehet akkor mégis többet szakítani 5 perc alatt.? Nekem egész jól sikerült 150 ismétlés közelébe kerülni 24 kilóval úgy, hogy egyetlen edzésemen sem mentem el a maxig – csak akkor, amikor a 148-as ismétlést végeztem. Akkor természetesen nem voltam valami jól, de itt ez már temészetes. Az üzenet – keményen edzeni vagy ostobán széthajtani magad két külön dolog, és a választás persze a Tied.

Az erő és a sportod – Amikor thai box, mma vagy éppen bjj versenyzőkkel konzultálok gyakran látom a hitetlenkedést az arcukon, ennyire egyszerű lenne? Miért, a thai box nem az? Egyszerű, de nem könnyű. Erőállóképességet akarsz növelni, mint thai box versenyző? Hagyd a meghatározhatatlan funkcionális edzést, core traininget, balance training és még ki tudja mi mást. Töltsd azzal az idődet, ami az életed, ami a leginkább funkcionális számodra – thai boxolj, ha thai boxos vagy… De ezen túl szerezd meg azt az alap, nyers és vitatlan erőt, ami minden mozdulatodat fájdalmassá tesz az ellenfeled számára. Az állóképességet meg tudod szerezni judósként a judóedzésen – ha már funkcionális edzésről beszélünk. ( Ebben az esetben nem a Radnai Tamás által használt és kreált remek definíciót alkalmaztam a funkcionális edzés meghatározására, inkább a sport specifikus meghatározást…) Nem hiszed? Próbáld ki. De előbb – vagy periódikusan évente többször is – dolgozz az erődön, ami a páncélod is egyben.

Tanulság – dolgozz tehát megfontoltan a maximális erőd növelésén, mert ahogy Mark Reifkind mondaná, “ha erős vagy minden könnyebb”.

 

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook