Edzőnek lenni…

Edzőnek lenni…

Amikor edzőkkel dolgozom, sokan gondolják az edzői hivatás mögött hatalmas titkok rejlenek, és ha lehetőségük adódik a titkok elsajátítására, minden tudás birtokába kerülnek. Nem lebecsülve azt az amúgy helyes hozzáállást, hogy tanulni kell örökké, az edzés azért mégsem a titkokról szól – hanem a folyamatos fejlődésről.

Az edzői hivatást kevesen helyezik abba a dobozba, ahová általában a tudománnyal kapcsolatos területek kerülnek – és a testedzés tudománya meglehetősen új ága a tudománynak. Persze, azt az 1900-as évek elején is tudták, hogy ha edzésre fogod a tested, úgy változás történik, de a miért és a hogyan kérdésekre nem volt világos válasz – ezzel együtt elképesztő teljesítményekre voltak képesek, és úgy általában az emberek erősebbek és fittebbek voltak régen, mint ma. Vagyis önmagában az, hogy lassan minden kérdésre tudjuk a választ nem tett minket alapvetően egészségesebbé. Példaképpen soha ennyit nem tudtunk még arról, hogy milyen fiziológiás okai vannak a kövérségnek – és ez igaz az átlag emberre is – és mégis, nem mondhatnánk, hogy ez pozitívan hatott úgy általában a kinézetünkre. Ha vitáznál – járj egyet a nyugati világ bármelyik nagyvárosában…

Az edzői hivatás első alaptétele ez: ne árts. Ja, hogy erre esküsznek az orvosok is? Joggal. Értem én, hogy mint edző segíteni akarsz, és a tanuló fizikai és akár jellembeli pozitív változása kellemes érzéssel tölt el, de ne feledd – aminek hatása van, annak meglékhatása is van. A rosszul megválasztott mozgásforma, intenzitás, gyakorlat, volumen, súly – akármi – ugyan okozhat pozitív hatást is rövidtávon, de vajon ártunk-e ezek helytelen használatával? Meglehet.

A második szabály – ismerd a határaid. Senki sem tud mindent, és habár jó dolog egy svájci bicska, de nem minden munkára alkalmas. Ahogy fejlődsz persze egyre több kérdésre lesz válaszod, de sosem lesz minden kérdésre válaszod – érdemes tehát olyan emberekkel felvenned a kapcsolatot, akik más területeken nagyobb tudással rendelkeznek Nálad. Én edzőként nem kívánok az orvoslás, de még a rehabilitácó területére lépni – ezért vannak olyan szakértő barátaim, akikkel bármikor tudok ilyen jellegű esetekről egyeztetni, sőt – akár átküldeni egy tanulót, hiszen a “ne árts” kiemelten fontos szabály. Legyenek tehát mentoraid, mestereid, szakértő barátaid – és hanyatt-homlok menekülj azoktól, akik mindent tudnak.

A harmadik szabály – Fejlődj. Mivel az edzéstudomány folyamatosan fejlődik, Te aligha teheted meg, hogy nem fejlődsz vele. A fejlődés azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy minden jó, ami új – sőt. Számtalan újdonságot maga a fitneszipar hoz létre, hogy eladja ugyanazt, más köntösben. Pár évig a kardió volt a sztár, és 2013-óta mindenki funkcionális edző lesz, vagy MMA harcos. Vagy funckcionális MMA edző…Illetve ezek keveréke. Nos, az “új” divat a HIIT – mert ugye 4 perc alatt egy High Intensity Interval Training keretén belül maximálisan el lehet fáradni, a zsírvesztés heti 2 edzés esetén drámai és látványos. Egy kezdő tanuló esetén a HIIT alkalmazása pont annyira logikus, mint egy kezdő tanulót azonnal 1RM guggolással sokkolni, vagy bevetni a régi jó plyometrikus gyakorlatokat. Veszélyes és szükségtelen is – a fejlődés ugyan hatalmas lesz, de honnan is. És minek?

A nulláról minden fejlődés hatalmasnak tűnik. Az új HIIT edzések legnagyobb problémája, hogy teljesen kezdőknek adnak olyan intenzív edzést, amire egyszerűen semmilyen módon nem készültek fel. A hatás persze nem marad el, de ne felejtsük el, hogy egyetlen program sem működik örökké, valamelyik változóba bele kell nyúlni. Egy ponton túl az intenzív már nem lehet intenzívebb, így a heti 2 edzés helyett jön a heti 3-4 edzés – és vele együtt nő a kockázat is. Sokan eszküsznek az elképesztően rövid 4-30 perces edzésekre. Nos, egy workout – végmunka – lehet ilyen rövid egy gyakorlott és edzett tanuló esetén, alkalomszerűen. Nem lehet, hogy ha a 4-5 perces workout-ok lennének mindenre a megoldások, erre már az olimpikonok edzői is rájöttek volna? Most az inga ismét túllendült, és a másfél órás “kardió” helyett – értsd: 90 percig nézed a tévét, tekerve a bicajt – most a 4 perces edzés hódít halálos iramban. És akkor jön a kutatási háttér – ettől van ám igazi zsírvesztés, meg az EPOC a plafonig ér, és már ugye a Tabata is…

Nos, a Tabata kutatás azért hagy pár nyitott kérdést – lévén a kutatás célja a VO2 max növelés volt, nem a zsírvesztés előidézése, a program harmadik hete után már nem volt értékelhető változás, és figyelem – a résztvevők heti 60-70 perc alacsony intenzitású kardiót is végeztek. Aha.

Hát, mára ennyit…

 

 

 

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook