Edzéstervezés 2 – egyszerűen

Edzéstervezés 2 – egyszerűen

Az edzés tervezésekor az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetünk, hogy valami egészen elképesztően komplex mestermunkát akarunk letenni az asztalra. A diagrammok, táblázatok persze baromi jól néznek ki, de ahogy a nagymamám mondta, “zajlik az élet”, vagyis a legtökéletesebb edzéstervet okafogyottá tehet egy pár napos megfázás, pár álmatlanul töltött éjszaka, egy kisebb zavaró sérülés. Az edzésterv vagy program pontosan részbeni tökéletlensége miatt lesz majd tökéletes, mert helyet kell hagynuk annak, ami nem áll az ellenőrzésünk alatt…

Az egyik fő hiba tehát a komplexitás, amelyeket részben a furmányos gyakorlatokban és a fineszes periodizációs modellekben lehet látni – miközben a cél az lenne, hogy a lehető legtöbb időt töltsünk el az alapok gyakorlásával.

Vilfredo Pareto olasz közgazdász ismerte fel az olasz gazdaság tanulmányozása során azt az alapelvet, hogy az ország vagyonának 80%-a a lakosság 20%-a között oszlik el. Innen származik a „80/20 szabály“ elnevezés is a Pareto-elven kívül. Ezt a megfigyelést később más szakterületeken is alkalmazhatónak találták, nem csak a közgazdaságtanban. Az edzésben  – habár pontos kutatás nem áll rendelkezésre – hasonló a helyzet, az eredményeid túlnyomó többsége a tevékenységed 20%-ából származik.

Nem a csili-vili gyakorlatok azok, amelyek segítenek fitté válni, hanem az alapok. Nem egyszerű elfogadni, hogy bizonyos jelenségek esetén a következmények 80%-a az okok mindössze csak 20%-ára vezethető vissza. Elég azt megérteni, hogy a lényegtelent el kell választani a lényegestől – ez pedig szakértelmet igényel.

Zavar, hogy az oktatód három hónapja a kétkezes lendítésed tökéletesítésével van elfoglalva? Nyugi – én 2006-óta próbálkozom azzal, hogy a 10-es skálán egy 8-ast összehozzak, a saját ítéletem szerint.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook