DOJO

DOJO

Gyakran dolgozom olyan edzőkkel, akik forgalmukban és méretükben is nagy, edzőtermekben dolgoznak, és mindig meglep a szóhasználatuk, amelyben ezek a szavak –  vendég, kliens, vásárló, ügyfél – gyakorta előfordulnak.

Alapvetően ezek szavak nem zavarnak, dolgoztam pár évet a kereskedelemben, értékestési szakemberek százaival dolgoztam együtt, segítettem őket hatékonyabb eladáshoz – vagyis nagyjából sejtem mit takarnak ezek a fogalmak. Miért zavar mégis ez a fajta szóhasználat?

Vevő, fogyasztó – aki árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz, vagy az áruval kapcsolatos kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettje.

Ha vevőd, kliensed van, akkor nem edzőteremben dolgozol, hanem egy kereskedelmi egységben. A vevő a kereskedelmi tranzakció címzettje tehát, amely folyamatban Te az eladó vagy. A vevő és eladó is a hasznát szeretné maximalizálni, legyen az nyereség, megtakarítás vagy a szolgáltatás, termék használatából származó elégedettség. Az eladó kevesebbet akar adni többért, a vevő többet akar venni, kevesebbért – nem meglepő ez, hiszen a fitnesz iparban is látható folyamat ez. Olcsóbb bérletek, olcsóbb szolgáltatást akarnak a vevők, és ahogy egy másik terem, edző kínál olcsóbb díjat, máris fejvesztve rohan oda mindenki, a következő akcióig. A szakma hagyta magát lefokozni a kuponos cégektől, miközben észre sem vette, hogy magát lövi lábon, mert az üzenet ez volt, olcsók az edzők, olcsók az edzőtermek.

Hadd mutassak be egy másik helyet, ahol nem kedvezménnyel akarunk hűséget venni, ahol a vevő helyett tanuló, ahol az edző nem eladó, itt  mester tanít. Ez nem az a hely, ahol a vendégnek mindig igaza van, itt nincs demokrácia. A mester többet ad a pénzednél, legyen az idő, energia vagy tudás. Ezen a helyen a gyakolással töltjük az időnket, az erőfeszítés a magunk elé állított cél elérésével, minden egyes alkalommal nem mással, hanem magunkkal küzdünk meg, hogy a társak és a tanító segítségével megint nyerjünk. Az edzőterem gyakorlás, az út helye – legyen a gyakorlás maga erőemelés, harcművészet, callistenics – lényegében ugyanaz a cél. Gyakorlás, magunk legyőzése, a tisztelet megadása és kivívása, magunk örökké tartó fejlesztése, mert az igazi edzőterem dojo, az út helye. A dojoban pedig szabályok vannak, olyan szabályok, amelyek a kereskedelem alapelvei mentén érthetetlenek. Ahol az eladó – mester – többet akar adni, mint amennyiért fizettél. Ahol a vevő – tanuló  – hajlandó lenne akár többet is fizetni, mint amennyit a mester kér, és ha nem tud, úgy segít, ahogy tud.

Az, hogy Te melyik utat választod, Te döntöd el. Amikor a mester kész, a tanítvány is megjelenik.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook