Alapok

Alapok

Ha hatasos edzest akarsz elvegezni, sose feledd Pavel mondasat. Az elit attol kivalo, hogy tokeletessegig jutott az alapokban. Es ha belegondolsz, ez minden sportra igaz. Igen, jo tudnini, hogy van vagy lehet majdnem 500 variocio hiszen igy ujabb es ujabb impulzusokkal lepheted meg magad. De az alapok a legfontosabbak.

Az alapok tehat nelkulozhetetlenek, es nezetem szerint 60-70%-ban az alapokra kell tervezni az edzest. Ha az alapoknal is maradsz, a nyereseged a teljesitmeny allando merhetosege, tervezhetosege es nem utolsosorban a terheles novelese. Mit nevezek alapnak? Ha ballisztikus edzes akkor swing, snatch, clean. Ha eroedzes, akkor fokeppen a military press, push press, side press, bent press, windmill, huzodzkodas. A ketto hatasait valamelyest otvozo TGU egy egeszen masik kategoria…Aki csinalta, tudja mirol beszelek. Ezek kozul kezdo szinten a snatch, push press, side es bent press kiesik, mert ezek alapbol megkivanjak, hogy a tested mar fel legyen keszitve ezekre a gyakorlatokra. Nem misztifikalom a dolgokat, pusztan alapok kellenek a tovabbi epitkezeshez.

Na de mi legyen a maradek 3-40 szazalek. Ha eros a motivaciod, semmi, az is lehet alap. A variaciok nem csak azt a celt szolgaljak, hogy egy gyakorlatot masfelkeppen is vegrehajtsunk, igy probalva elkerulni az adaptaciot. Hanem az agyat is szeretnenk stimulalni, hiszen az edzes monotonitasa nem feltetlenul mindenki altal elviselheto. Ugyanakkor a jo hir az, hogy a monotonitas foleg az eronovelo edzesekre ervenyes, ahol szabott szamokkal es meg inkabb szabott minimum pihenokkel dolgozol, ami egy porgosebb nap utan szinte unalmas is…

(Sokan esnek abba a hibaba, hogy a masnapi izomlazat az edzes hatasossagaval azonositjak. Ezt a legtobb kutatasi eredmeny nem tamasztja ala. Persze ezen meg a mai napig egymas torkanak esnek a tudosok, de az is teny, hogy vannak akik barmilyen fizikai munka hatasara iszonyatos izomlazzal reagalnak, es meg magas edzettsegi szinten is minden valtozasra hasonlo reakciot produkalnak, mig masoknal semmi. Egyszeruen nulla izomlaz, barmi is tortenjek. Hat errol ennyit…)

Ha tehat kivalo eredmenyeket akarsz elerni, mindig ujabb hatarokat kell atlepned az edzesben, ami nem otletszeru, hanem tervezes es vegrahajtas kerdese. Ha ezen az uton jellemzoen az alapoknal maradsz, akkor jo esellyel ered el a celod. Ha azonban szukseg van arra, hogy ujabb gyakorlatok segitsegevel menj tovabb – mert mentalisan farasztana az orokos alap – akkor valtoztass.

A Kettlebell edzesben az a zsenialis, hogy minimalista. Az eszkozben mindenkeppen. A szabalyok egyszeruek. Ha van 1 negyzetmetered es egy kettlebelled, szuper. Ha ez 2-3 negyzetmeter, meg jobb. Ha ez kint van, edeni allapot. Ha ehhez meg huzodzkodod is van, sajat edzotermed van. Minden annyira egyszeru. De soha ne tevesszen meg az eszkoz egyszerusege. Az edzes minimalista felepitese.

Dan John, RKC ir arrol – Dan John szinte legendas eronleti edzo, doboatleta, sulyemelo volt korabban – hogy alapvetoen az embert a kovetkezo mozulatokra talaltak ki:

nyomas vertikalisan

huzas vertikalisan

horizontalis nyomas

horizontalis huzas

felhuzas

felules

forgasok

teljes testet megmozgato robbanekony gyakorlatok

Ha ezeket vesszuk figyelembe, egesz jol allunk. Most nezd at ujra az alapgyakorlatokat es emlekezz vissza: Az elit attol kivalo, hogy tokeletessegig jutott az alapokban.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook