Alapok 2

Alapok 2

Az alapok című írásomban már utaltam arra, mégis mit gondolok minden edzés fundamentumának. A megadott fejlődési ív ebben az esetben egy gyermek sportolóvá vagy éppen versenyzővé érését rajzolta meg, de ne essünk abba a hibába, hogy azt gondoluk, a model nem alkalmazható egy felnőtt és versenyzési céllal sportoló alany fizikai felkészítésére.

Azt gondolom, hogy minél idősebb a kliens, annál nagyobb szerepe van az első pontnak. Emlékeztetőül:

Balyi István egy 7 pontos fejlődési ívet alkotott meg, amely ezekből a pontokból áll:

1.- Aktív kezdés stációja – 0-6 éves kor

2.- Alapvető mozgások stációja – 6-8/9 éves kor

3.- Az edzés tanulásának stációja – 8/9-11/12 éves kor

4.- Az edzésre edzés stációja – 11/12-15/16 éves kor

5.- A versenyre edzés stációja – 15/16-21/23 éves kor

6.- A győzelemre edzés stációja – 18-19+ éves kor

7.- Egy életre aktív élet stációja – bármikor, az egész élet során.

Miután a többség életéből szinte egyben marad ki az összes pont, így az 1-4 és a 7 pontok azok, amelyek mindenképpen figyelemre méltóak. Az aktív kezdés esetünkben angolul a FUNdamental movements – alapvető mozgások – szavakkal írhatók le, ahol a FUN az örömet is jelzi egyben. Ha nem öröm a mozgás, csak azért csinálod mert ettől reméled a fogyást, vajon meddig tart ki a motivációs hajtóanyag? Nos, nem sokáig.

Az edző szerepe tehát  elsősorban abból áll, hogy tanít – és nem abból, hogy felügyel. A klienseim pontosan tudják, hogy sosem számolom az ismétléseket az edzéseiken, és nem viszem oda a súlyt sem. Nézzük csak – azért fizetsz nekem, hogy elszámoljak 10-ig, vagy azért, hogy megírjam a programod és betanítsam a gyakorlatokat? Miért nem viszem oda a súlyt? Nos, a farmer járás önmagában gyógyítő erővel bír…

Gyakran kapok felkérést arra, hogy személyi edzést vezessek, de ezeket általában a legudvariasabban hárítom el, és nem azért, mert akkor sztárnak képzelném magam. Korántsem. De amíg 1 kliensnek tudok segíteni, addig dolgozhatok 2-3 trénerrel is, akik az átadott tudással felvértezve sokkal több kliensnek tudnak segíteni, mint amennyi az én időmbe a megfelelő minőségben beleférne.

Az, hogy a Balyi István féle edzésfilozófia nem ütött még csak rést sem a hazai edzők gondolkodásán a mi hibánk is, és a magunk módján tennünk is kell azért, hogy ne csak arra legyünk képesek, hogy keményebbnél-keményebb edzéseket vezessünk, de olyan örömteli és hasznos mozgásokkal tegyük ezt, hogy az alany akarja azt megismételni akár a felügyeletünk nélkül is. Az edzésnek van egy csomó olyan komponense, amihez természetes, hogy képzett szakember felügyelete szükséges, de a saját testúlyos programok többsége – Primal Charge, valaki? – alkalmas arra, hogy akár otthon is jó minőségben végezhessék el. Ha pedig a gyerek és a házastárs is látja – nos, nem kizárt, hogy példa vírus módjára rohan végig a családon. Miért is ne?

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook