A testnevelés hanyatlása…

A testnevelés hanyatlása…

Láthatóan nagy a támogatottsága a húzódzkodós projektnek, amin egyáltalán nem is csodálkozom. Röviden leírom a véleményem, amivel lehet és talán kell is vitatkozni…:)

A csapatsportok alapvetően az 1880as évektől fejlődtek ki, és láthatóan nagy szerepük volt abban, hogy az emberek békeidőben is háborúzhassanak. A modern csapatjátékok szinte mindegyike modellezi a harcot, taktikai és stratégia tervezést igényelnek, egy terület/bázis védelmét vagy megszerzését helyezik előtérbe, tárgy eljuttatását a saját térfélről a másikra és az ellenfél megakadályozását ugyanebben a feladatban. Ez persze nem volt mindig így.

Európában és Amerikában számos testnevelési irányzat volt megtalálható. A német, svéd, angol volt a leginkább ismert, amelyek később Amerikában is meghatározták a sport és a testnevelés irányát. A testnevelés alapvetően a harcra történő felkészítést jelentette, a harci felkészültség fokozását. Vívótermek, ökölvívó és birkózó termek nyíltak, és népszerű volt a torna, ahol lovon, gerendán, kötélen, nyújtón és gyűrűn gyakoroltak. Népszerű volt a test súlyokkal történő erősítése, és különösen az USA vette ebből ki a részét, ahol egy új keresztény irányzat is remek háteret adott a mozgalomnak, amely neve Muscular Christianity volt.

Az Angliában kialakult új irány oka azon félelem volt, hogy a keresztény iskolák fizikai nevelése minimális volt, és főképpen a férfiak attól tartottak, hogy ez a rendszer lányos fiúkat nevel majd fel, akik képtelen a harcra. Az irányzat az 1700 évek végétől indul el, és 1900-ban már az USA-ban is megjelenik, talán legjellemzőbb megnyilvánulása a YMCA termek elindulás szinte országszerte. Jellemző volt rájuk azonban az, hogy a hatékonyságot elsősorban a mozgás tökéletességében és szépségében mérték. A torna és a később csatlakozó súlyzós edzések – kettlebell, dumbbel, barbell – indian club edzések hatalmas csarnokokban zajlottak. A mozgásminőségről képzett testnevelők gondoskodtak, az edzés közösségi esemény volt, megesett, hogy több száz ember végzett egyszerre indian club gyakorlatokat parkokban. Történelem, amit elfeledtünk.

A csapatsportok megjelenésével – 1800 évek vége – azonban új kihívó akadt, és ezzel a régi irányzat már nem tudott megküzdeni. Már a régi képen is látható a hirtelen minőségbeli esés. A régen a hatalmas csarnokokban készült fotókon szálfaegyenes hátú emberek láthatók szinte tökéletes mozdulatokat kivitelezve. A mozgás egyik célja maga a tökéletes mozgás volt. A csapatjátékok célja azonban a győzelem, és ahogy teret nyertek ezek a sportok, a mozgásminőség láthatóan már nem élvezett előnyt. A csapatsportágakhoz azonban hely kellett, és a tornacsarnokok hirtelen labdacsarnokok lettek. A tornához és egyéb sportokhoz szükséges kellékek azonban zavarták a labdajátékok űzőit, és hamar kikerült minden a teremből. A kötél, húzódzkodó és egyéb rekvizitumok hirtelen a csarnok mögötti területen voltak megtalálhatók. Aztán már ott sem…

Funkcionális edzés – régen

A profi sport kialakulása csak rontott a helyzeten, egyes csapatsportágak sportolói hatalmas díjazásban részesültek, és íme, kialakult egy új iparág. Ahol csak a győzelem a fontos. Az iskolai testnevelés hanyatlása Magyarországon hasonlóképpen alakult. Míg az 1980-as évekig jellemző volt az iskolai testnevelésben a tornára épülő elemek egyeduralma – kötélmászás, bordásfal gyakorlatok, gurulások és szekrény gyakorlatok, ugrások – míg a labdajátékok inkább amolyan jutalmat jelentettek az órák végén. Az oktatás azonban egyre nagyobb számban nevelte ki a labdajáték edzőket, és egyre többen már ezt a fajta tevékenységet preferálták az órákon. Rosszindulatú megjegyzés, de a legkönnyebb megoldás a tornaóra megtartására az volt, hogy az osztály egyszerűen focizott egyet. A tornaszerek ráadásul drágák is voltak, jelentősen drágábbak, mint 2 kapu és pár labda. Veszélyesnek ítéltettek a kötelek, gerendák, gyűrűk, szekrények, padok és maguk a bordásfalak is. Apropó bordásfalak – a bordásfalak meghonosítása a svéd irányzatnak köszönhető – lásd svédtorna – és a vicces az, hogy ma is szinte minden iskolában megtalálható, miközben senki sem használja őket, azon túl, hogy felüléseket végeznek a segítségével.

A svéd irányzat – ilyet se látsz manapság

Természetesen a mozgásminőség hanyatlása után a fizikai erőnlét hanyatlása következett be, és ebben is élen jár az USA, de ne álmodozz, erre megyünk mi is. Ma már a testnevelési órákon a labdajátékok jelentős része is veszélyesnek ítéltetett, számos államban edzőgépeken edzenek a tanulók, mert az biztonságos. A labdajátékok már egyre inkább kiszorulnak a testnevelésből, az óraszámokat drasztikusan csökkentik, a labdajátékok is átkerültek a délutáni és nem kötelező idősávba.

Hát, erre haladunk. Ez vár a gyermekeinkre.

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Iratkozz fel a hírlevelemre!

Nincs levélszemét küldés! További információért olvasd el adatvédelmi szabályzatot.

Facebook