Ez a cikk legalább annyira szól a tanulóknak, mint az edzőknek.

Gyakran kérdezik meg tőlem, mi alapján keressek magamnak, páromnak, gyerekemnek edzőt, személyi edzőt? Itt most nem a sportág megválasztásáról van szó, az egy másik írás témája lesz a jövőben. A személyi edzők néha kicsit úgy viselkednek, mint a gyógyszeripar, amelynek nem egészséges emberekre van szüksége, hanem élethosszon át beteg emberekre, érthető okokból. A helyesen gondolkodó személyi edző vagy edző érti, hogy a tanuló okkal keresi fel, és kéri, sőt – fizet is a szakértelméért. Az edző szakértelme pedig abban merül ki, hogy adott idő alatt képes pozitív változásokat létrehozni a tanuló életében, miközben alacsonyan tartja a kockázatokat, amellyel minden sport természeténél fogja jár.

Személyi edzőként tehát köteles vagyok a tanulóval megvitatni azt, hogy a céljai, álmai mennyire reálisak, ehhez egy időkeretet adni, amikor felülvizsgáljuk a tervet, vagy módosítjuk, esetleg adott esetben el is búcsúzunk egymástól.

Felmerül a kérdés, hogy mi van akkor, ha a tanulónak nincs célja, terve? Nos, ebben az esetben két lehetőséget javaslok:

  1. Adjunk tervet és célt a tanulónak, mert ha nincs ilyen, mit értékelünk ki az adott terminus végén?
  2. Ne vállaljuk a tanulót, mert nem edzésre és eredményt keres, hanem barátokat, szórakoztatást.

Mások javasolták?

Főképpen hölgyeknél az elsődleges szempont, hogy a barátnők javasolták-e az adott edzőtermet, mozgásfajtát és személyi edzőt edzőt. A javaslat alapja természetesen nem más kell, hogy legyen, mint az, hogy az adott szakember teljesítette az elvárásokat. Ha egy hölgy egy 12 hetes program során nagy mennyiségű testzsírtól szabadult meg, az nem csak látványos változás, de a barátok, barátnők részéről is felvet pár kérdést. Éppen ezért is fontos az edzőknek megérteni, az elsődleges reklám számukra maga a sikeres tanuló, aki elérte a célját.

Edzőként – beszélj az eredményeidről, bátran tedd fel a közösségi oldalakra. Kérd meg a sikeres tanulóidat, hogy osszák meg a sikerüket.

Tanulóként – Ha egy edzőt sokan javasolnak, és remek eredményei vannak azon a területen, ahol te is változást kívánsz elérni, érdemes egy személyes találkozót kérni.

Mióta edző?

A személyi edzés, csoportos edzés tartása bizony versenykörnyezetben zajlik, hiszen ezt a szolgáltatást minden edző erős túlkínálatban végzi. A fitnesz iskolát ontják magukból a trénereket, így határozottan jó jel lehet, ha az adott edzőterem, adott edző több, mint 5 éve van a piacon. A több, mint 10 év kifejezetten jó jel, egyszerűen azt jelenti, hogy komoly igény volt az edző / edzőterem által kínált szolgáltatásra.

Edzőként – Több, mint 5 éve van sikeres edzői praxisod? Ne félj ezt megemlíteni a tanulónak, a honlapodon, blogodon.

Tanulóként – Ha régóta edző, akkor egy újabb megerősítést kaptál arra vonatkozóan, hogy jó helyen jársz, de ne feledjük, minden olyan edző, aki 10 éve sikeres egyszer volt 1 napos edző is. Ne mondj le róla azonnal, de látod, hosszú még a lista.

Kvalifikált?

Rendelkezik-e azokkal végzettségekkel, amelyekkel morálisan és jogilag is rendelkeznie kell. Attól, hogy valaki kazánkovács még lehet borzalmasan erős – vagy pont azért – nem biztos, hogy meg tud írni egy remek 12 hetes programot, plusz le is tudja vezényelni.

Edzőként – szerezz be minden olyan kötelező diplomát, amire szükséged van. Légy igényes magaddal szemben. Ne azon sírj, hogy miért kötelező minimum OKJ vizsgát tenned.

Tanulóként – Nos, ebben nem nagyon van kompromisszum. Ha nincs végzettsége, talán nem kellene tőle tanulnod.

Fejleszti magát?

Azzal, hogy valaki elvégezte a sportoktatói vagy edzői képzést, nem zárult le a tanulási folyamat. Te se szívesen mennél olyan orvoshoz, aki a 1970-es években végzett, és azóta egyetlen továbbképzésen sem volt, ugye? Nos, a fitnesz és sport területén is folyamatos a fejlődés, aki ezt nem képes belátni, aki azt gondolja, hogy a megszerzett diploma elég lehet a következő 10-20-30 évre, az téved. Nyilván hazabeszélek, de van egy csomó olyan kiegészítő képzés, ami elképesztően sokat adhat a tanuló biztonságos, eredményes képzéséhez. Ilyen lehet a Functional Movement System, SMR, Ground Force Method, StrongFirst képzés, de adhatsz jó pontokat arra is, ha az edző hazai/nemzetközi edzői konferenciákra jár, rehabilitációs eljárásokat tanul, dietetikával foglalkozik.

Edzőként – Keress a szakmádhoz passzoló képzéseket, a bevételed egy részét mindig különítsd el önfejlesztésre.

Tanulóként – Ha az elmúlt 6-12 hónapban semmiféle kiegészítő képzést nem végzett, úgy én elgondolkodnék azon, hogy megtaláltam-e a megfelelő embert.

Eredményes?

Ezt részben már érintettem. Az edzőt a tanulói, a tanulói eredményei minősítik. Ha bajnok bokszoló akarsz lenni, egyáltalán nem rossz ötlet olyan edzőt keresni, aki bajnokokat nevelt. Nyilván okkal kerülnek ki a keze alól sikeres atléták.

Edzőként – Tudják rólad, hogy a területen sikeres vagy.

Tanulóként – kérdezz rá bátran, hogy mire a legbüszkébb az elmúlt 1-2 évben. A honlapján vajon látsz-e sikeres tanulókról fotókat, beszámolókat?

Kinézet?

Elismerem, fontos lehet, főleg ha tanulóként a célod a testkompozíciód megváltoztatása. Egy atletikusan kinéző edző lehet a saját maga referenciája, de ne felejtsd – mi van, ha az edző ugyan kissé kövérkés, de kiderül, 150 kilóról fogyott le 95 kilóra. Ez akár meg is egyezhet a Te céloddal, és hidd el, senki sem lesz olyan motiváló az ügyedre, mint ez az edző. Itt sem fekete-fehér minden, tehát érdemes kérdezni.

Edzőként – Légy a magad legjobb reklámja.

Tanulóként – Fontos az a jó kinézet, de ne csak ez alapján döntsd el, hogy az adott edzővel dolgozol.

Eredményes sportmúlt?

Ha eddig elolvastad a cikket, már tudod, hogy nem hozhatsz helyes döntést egyetlen kategória alapján. Az eredményes sportmúlt lehet követelmény, de ez már csak hab a tortán. Ha azonban bármilyen sportban eredményes voltál, megint csak ne félj megemlíteni a blogodon, lapodon, mert ez is életedhez tartozik, mint edző és mint sportoló.

Edzőként – Érdemes lehet megemlíteni.

Tanulóként – Érdekes, de nem a legfontosabb komponense a kiválasztásnak.

Lokáció?

Lehet a legjobb edző vagy edzőterem amire a választásunk esett, ha heti 2-3 alkalommal már a lokáció megközelítése is probléma, akkor ez veszélyezteti a program sikerességét.

Edzőként – Ez van, nem lehetsz ott mindenhol.

Tanulóként – Mérd fel ezt a körülményt is, hogy pár héttel később ne azért kelljen visszamondanod az együttműködést, mert még egyszer sem értél oda időben.

Tervez?

Ha nem ül le Veled külön pár percre, nem akarja tudni a céljaid, nem akar Téged részesévé tenni a folyamatnak, nem ad Neked ellenőrzési pontokat, nem szembesít a céljaid reális vagy irreális természetével, akkor semmi értelme ezt az edzőt választani. Ugyanez igaz arra a tanulóra is, aki nem akar terveket átbeszélni, elfogadni és tenni érte.

Edzőként – Tanulj meg tervezni. Edzőnek lenni egyben vezetői pozíció is, légy tehát olyan vezető, aki közösen tervez a tanulóval, kézben tartja a folyamatot, korrigál is, ha arról van szó.

Tanulóként – Ha azt mondja az edző, hogy a mai napon majd megsúgják neki a szellemek, hogy mit fogtok edzeni, sikítva menekülj. Egy jó edző mindig tudja, mi a napi program, és a napi visszajelzésed alapján képes arra, hogy változtasson.

Belépő felmérés?

A belépő beszélgetés után – a következő lépés. Ilyenkor már nem csak a céljaiddal, sőt, a motivációiddal van tisztában egy jó edző. Már ismeri az egészségügyi kockázataid, sérüléseid listáját is, és ekkor kezd csak bele a felmérésbe. Kezdők esetén ez a legtöbb esetben egy 7 gyakorlatból álló mozgásos teszt, amit FMS néven ismer az edzők többsége.  Haladó sportolók esetén ezt a szűrést követheti valamilyen teljesítményt mérő teszt.

Edzőként – Semmi értelme teljesítményt mérni egy kezdő sportolónál. Az 1, 3, 5RM mérésnek ebben az esetben semmi létjogosultsága nincs. A haladó sportoló esetén pedig óvatosan kezeljük a tesztet, mert előbb jó lenne látni a gyakorlatok során mutatott mozgásminőséget.

Tanulóként – Maximum fekvenyomást, húzódzkodást, felülést, guggolást akarnak veled méretni az első edzésen, vagy az első 2-3 hónapban? Hát…itt az idő, hogy másik edzőt keress.

Szimpatikus?

Erről hadd ne írjak sokat, nem vagyok pszichológus. Azért nézz rá a facebook lapjára, esetleg a barátai lapjára is. Példaképpen, ha nő vagy, és a megcélzott edző a lapján egyik szexista megjegyzést teszi fel a másik után, ne reméld, hogy tisztelni fog. Az meg külön csodaszép, amikor az edzők a tanulói közül vadásznak nőkre. Ez nem profi viselkedés, és akkor most nagyon finom voltam.

Edzőként – Légy profi. Nem kell, hogy mindenki a tanulód legyen.

Tanulóként – Légy óvatos. Ha megszólal a vészharang, nem alkalmazd az edzőt.

Rendszerben gondolkodik?

Fontos, hogy kérdezz rá, mi alapján állítja össze az edzéseid. Nem kell, hogy powerpoint prezenzációt tartson, de pár percben érthetően magyarázza el, miért segít az általa képviselt módszer a céljaid elérésében. Ha képtelen rendszerben gondolkodni, ha azt mondja, hogy majd holnap kitalálom, mit edzünk holnap este, ha azzal kezdi az edzést, hogy most láttam a youtubon – baj van.

Edzőként – Tervezz és beszélj róla. De érthetően.

Tanulóként – Ne feledd, te az eredményért vagy ott. Ehhez pedig tervezés kell.

Vannak-e mentorai?

Tapasztalatom az, hogy aki nem tud követni, vezetésre is alkalmatlan. Ha a kitől tanulsz kérdésre nincs válasz, akkor fogtál egy önjelölt zsenit. Biztos vannak ilyenek, de bevallom, én ebben nem hiszek.

Edzőként – Meg fogsz lepődni, de legyenek mentoraid.

Tanulóként – Ha senkitől sem tanul, vajon hogyan fejlődik?

Ebből a rövid cikkből is kiderül, edzőt választani korántsem egyszer helyzet, de talán segítettem abban, hogy a legjobb döntést hozd. És talán az edzőknek is segítettem, hogy megfogalmazzák magukban, mi legyen a következő lépésük, hogy még jobbak legyenek!

Kiegészítés

Biztosítás

Van-e az edzőteremnek az edzőre, a teremre és a tanulókra kötött biztosítása.

Elsősegély

Van-e az edzőnek elsősegély vizsgája, különös tekintettel az újraélesztésre.

Kapcsolat

Van-e az edzőnek, teremnek mozgásszervi panaszokra szakosodott orvossal, rehabilitációs szakemberrel kapcsolata?