Amikor 1978-ban írtam a híres Sportmedicine könyvemet, a RICE (Rest, Ice, Compression, Elevation) kifejezést alkottam meg a sportolók kezelésére (Little Brown and Co., 94. oldal). A jegelés a szokásos kezelés a sérülésekre és a fájó izmokra, mivel segít a fájdalom enyhítésében. Az edzők évtizedek óta használják a “RICE” iránymutatásomat, de most úgy tűnik, hogy a Jegelés és a teljes pihentetés tanácsom késleltetheti a gyógyulást, ahelyett, hogy segítene.

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a sportolóknak azt tanácsolták, hogy olyan erősen edzenek, hogy súlyos izomkárosodást szenvedjenek – izomlás – , amely kiterjedt izomfájdalmat okozott. Bár a hűtés késleltette a duzzanatot, ez nem gyorsította fel gyógyulást az izomkárosodásból (The American Journal of Sports Medicine, 2013. június). A 22 tudományos cikk összefoglalása szinte semmilyen bizonyítékot nem talált arra nézve, hogy a jég és a kompresszió miatt gyorsabban gyógyult volna sérülés szemben akompresszió használatával, bár a jegelés és a testmozgás csak kis mértékben segíthet a bokaízületek gyógyulásában (The American Journal of Sports Medicine, 2004. január; 32 (1) : 251-261).

A gyógyulás gyulladást igényel
Ha károsítod a szövetet valamiféle traumával vagy izomfájdalom kialakulásával, a gyulladásos folyamat során olyan immunválasz keletkezik, ugyanazokat a biológiai mechanizmusokat, amelyeket a baktériumok elpusztítására használ. Ezt gyulladásnak nevezik. Amikor a baktériumok bejutnak a szervezetbe, az immunsejteket és fehérjéket küld a fertőzött területre, hogy megöli a baktériumokat. Amikor az izmok és más szövetek sérültek, az immunitás ugyanazokat a gyulladásos folyamatok gyógyításáért felelő sejteket továbbítja a sérült szövetnek, hogy elősegítse a gyógyulást. A fertőzésre és a szövetkárosodásra adott válasz ugyanaz. A gyulladásos sejtek a sérült szövetre rontanak, hogy megkezdhessék a gyógyulást (Journal of American Academy of Orthopedic Surgeons, 7. kötet, 5. szám, 1999). A makrofágoknak nevezett gyulladásos sejtek felszabadítják az inzulinszerű növekedési faktor (IGF-1) nevű hormont a sérült szövetekben, ami segít az izmok és egyéb sérült részek gyógyításában. Azonban a duzzanat csökkentésére való jég alkalmazása valójában késlelteti a gyógyulást, megakadályozza a szervezetnek az IGF-1 felszabadulását.

Egy tanulmány szerzői két egércsoportot alkalmaztak, egy csoportot genetikailag megváltoztattak, így nem tudták kialakítani a normálisan várt gyulladásos válaszreakciót. A másik csoport képes volt normálisan reagálni. A tudósok ezután beinjekciózták a bárium-kloridot az izmokba, hogy károsítsák őket. Az egerek azon izmjai, amelyek nem képesek a károsodás várt immunválaszának kialakulását, nem gyógyultak meg, míg a normál immunitású egerek gyorsan gyógyultak. A gyógyult egereknek nagyon nagy mennyiségű IGF-1 volt a sérült izmaiban, míg az egerek, amelyek képtelenek voltak a gyógyulásra, szinte nem voltak IGF-1. (American Societies of Experimental Biology, 2010. november).

A jég visszatartja a gyógyító sejteket a sérült szövetbe való bejutástól
A jég károsodott szövetre való alkalmazása a sérülések közelében lévő véredényeket lefojtja és leállítja a gyulladás gyógyító sejtjeinek véráramlását (Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc, közzétéve 2014. február 23.). Az erek nem nyílnak meg több órán keresztül a jég alkalmazása után. Ez a csökkent véráramlás okozhatja a szövetnek a csökkent véráramlásból való halálát, és állandó idegi károsodást okozhat.

Bármi, ami csökkenti a gyulladást, késlelteti a gyógyulást is! Bármi, ami csökkenti az immunválaszodat, késlelteti az izomgyógyulást is. Így a gyógyulás késik:
• kortizon típusú gyógyszerek,
• szinte minden fájdalomcsillapító gyógyszer, mint például a nem szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszerek, mint az ibuprofen (Pharmaceuticals, 2010, 3 (5)),
• immunszuppresszánsok, amelyeket gyakran az ízületi gyulladás, rák vagy pikkelysömör kezelésére használnak,
• hidegcsomagolás vagy jég alkalmazása, és
• bármi, ami megakadályozza az immunrendszer sérülésre adott válaszát.

A jég is csökkenti az erőt, a sebességet, az állóképességet és a koordinációt
A jeget gyakran használják rövid távú kezelésként, hogy segítsék a sérült sportolókat visszatérni egy játékba. A hűtés segíthet csökkenteni a fájdalmat, de zavarja a sportoló erejét, sebességét, kitartását és koordinációját (Sports Med, 2011. november 28.). Ebben a felülvizsgálat során az orvosi szakirodalom kutatása 35 tanulmányt talált a hűtés hatásairól. A tanulmányok többsége több mint 20 percig jegeltek, és a legtöbb azt jelentette, hogy a hűtés után azonnal csökkent az erő, a sebesség, a teljesítmény és a robbanékonyság alapú működés. Egy rövid felmelegedési periódus visszatért az erő, a gyorsaság és a koordinációk. A szerzők azt javasolják, hogy ha egyáltalán hűtésre kerül a sor duzzanat korlátozása okán, kevesebb, mint öt percen keresztül történjék, majd fokozatosan felmelegítésre van szükség, mielőtt visszatér a játékhoz.

Ajánlásaim
Ha megsérülsz, azonnal hagyd abba a gyakorlást. Ha a fájdalom súlyos, ha nem tud mozogni, vagy zavarodott vagy elveszítené a pillanatnyi eszméletét, akkor ellenőrizni kell, hogy szükség van-e sürgősségi orvosi ellátásra. A nyitott sebeket tisztítani és ellenőrizni kell. Ha lehetséges, emelje meg a sérült részt a gravitáció használatával, hogy csökkentse a duzzadást. A sportsérülések kezelésében tapasztalt személynek meg kell határoznia, hogy a csontok nem sérülnek meg, és a mozgás nem növeli a károkat.

Ha a sérülés kisebb, már mánap kezdd meg az aktív rehabilitciót. A sérült végtag használható, amennyiben mozgásra nem nő a fájdalom. Térj vissza a sportodhoz olyan gyorsan, ahogy lehetséges.