Amikor a török felállásról kérdeznek, többségében a hogyan kérdésre keresik a választ. Hogyan lehet egyszerűbben megtanulni ezt az amúgy komplex gyakorlatot. Hogyan lehet nagyobb súllyal végezni. Most mégsem ezekre a kérdésekre keresem a választ, hanem a miértre – és aki a melyik izom nő ettől a gyakorlattól kérdésre várja a választ, az sajnos csalódni fog.

A török felállás nem újkeletű gyakorlat, de jó időre eltűnt a horizontról, mert a ugyan miért lehet egy olyan gyakorlat izgalmas, mint fekvésben egy súlyt egy kézzel kinyomni, majd azzal felállni, és hogy ne végezzünk félmunkát, vissza is ereszkedni.

Nem tervezem a teljes gyakorlat történetét feleleveníteni, mert erről valóban önálló könyvet lehetne írni, hanem próbálok kizárólag az előnyökre koncentrálni. A török felállás tehát meglehetősen összetett gyakorlat, amely során egyszerre fejlesztünk sok készséget – ezek közül kiemelkedik a mozgásalapok megszerzése. Egy pillanatra képzeljük el, hogy ezt a mozgást akár súly nélkül is elvégezhetjük, és máris a mozgás lesz a fókuszban. Egyes tanulmányok a törzs izmainak kontrakcióját vizsgálták, és azt találták, hogy a török felállás verhetetlen, ha a törzs edzése a cél. Valójában a törzs szerepe ebben a gyakorlatban a fiziológiás pozíció megtartása, ami megegyezik azzal, amit a törzstől elvárunk amúgy szinte minden esetben – hiszen a törzs feladata a energiatranszfer, és nem az energia létrehozása.

Vizsgálhatjuk a gyermeki fejlődési mérföldkövek alapján a gyakorlatot, és megint ugyanoda jutunk – nagyszerű gyakorlat, mert szinte minden egyes fontos állomást érintünk, hiszen a háton fekvés, elérés, gurulás, féltérdelés támasszal és a kitörés mind megjelenik a gyakorlatban, ahogy fejlődési szekvenciák is érintik ezeket az állomásokat.

Beszélhetünk a vállakról, melyek valós 3 dimenziós munka során kénytelen bebizonyítani, kellően mobilak és stabilak is egyben.

Ejthetünk szót arról, hogy a gyakorlat során az „ellenes” szó a kulcs. Flexió és rotáció ellenes, ami Stuart McGill óta tudott, hogy a valós törzsedzés két kulcsszava kellene, hogy legyen.

Használhatjuk mozgásminőség tesztnek, hiszen megfigyelve jobb és bal oldalra a kivitelezést, a szakavatott szem azonnal látja a különbségeket.

Lehet korrekciós gyakorlat is, hiszen a feltárt diszfunkciókat javítani is képesek vagyunk, de ez már a török felállás magasabb foka.

Tovább is van, mondjam még? Vagy megvetted?