Mogyorókrém lekvárral – 2. rész

Mogyorókrém lekvárral – 2. rész

Az első rész ITT!

Az edzéstervezés során tehát előbb kell látnunk a teljes képet, mint a részleteket. Általában a 3 hónapos etapokban gondolkodva meghatározzuk az elvégzendő munkát, ahol elsősorban a célok meghatározása és általéban az ehhez vezető edzésfrekvencia élvez elsőbbséget. Vagyis hány edzéssel az adott héten kívánjuk az edzést, mint stresszt adagolni. Blokk preiodizációs séma esetén meghatározhatom, hogy az 12 hét alatt mire fókuszálunk, mint fejlesztendő kapacitás a 3×4 hétben, melyek azon kapacitások, melyeket szinten kívánunk tartani. Kell-e blokk periodizációt alkalmaznom egy kezdőnél? Aligha.

Kezdő atléta esetén a legfontosabb edzésváltozó a volumen és az intenzitás, minden máshoz józan paraszti ész kell csak. Akarunk-e egy kezdőnek robbanékonysági terhelést adagolni. Vagy éppen SMIT jellegű edzést? Alapvetően nem, más céljaink vannak: mozgásminőség javítása, gyakorlatok betanítása, ízületek, inak, csontozat megerősítése, kapillarizáció és a kardiópulmonáris rendszer megerősítése.

A középhaladó atléta más tészta, egyre fontosabb lesz, hogy speciális célokat szabjunk meg, miközben rendszeresen röbid időre visszalépünk, és megerősítjük az alapokat. Mivel egyre több a idegrendszer jó állapotát igénylő kapacitást fogunk fejleszteni – robbanékonyság, koordináció, gyorsaság – nem árt tudni, hogy az adott edzésnapon vajon az atléta képes-e befogadni az edzés bemenő jelét, és újra meghatározásra kerül a volumen és intenzitás, amely kritikus lesz ahhoz, hogy pont annyi és olyan edzésterhelést kapjon az alany, amihez még képes adaptálódni. Fontossá válhat az, hogy az edzésingerek adagolásakor nem adjunk egymásnak ellentétes bemenő jeleket, amelyek adaptációs zavart okoznak rendszerszinten. Például egy edzésen belül erő és robbanékonysági terhelés viszonylag jól kezelhető, és egy erő edzés után még lehet egy szívkimenet edzést is bátran tervezni. De egy robbanékonyági edzés után valami kifejezzen glikolitikus terhelés teljesen felesleges lehet ezen a szinten, és egy glikolitikus terhelés után adagolt robbanékonysági edzés akár durva sérülést is okozhat.

A haladó atléta esete olyan, amivel legtöbben eleve nem is talákkozunk, de valamiért mindenkit ez szokott érdekelni. Persze, egy Formula 1-es autó mindig izgalmasabb, mint egy Polski Fiat, értem én.  Ezen a szinten hangsúlyos szerepet kap az a koncepció, hogy csak azt fejlesztjük, amire nagy szükség van, vagy amit a szezonban elveszítettünk. Különösen fontossá válik az endokrin és immunrendszer fejlesztése, habár hozzá kell tennem, egy remek atlétánál ez a folyamat már a kezdetektől fontos tényező. Figyelembe kell venni az idegrendszer és bolygóideg-tónus aktuális szintjét, hogy általában csökkentsük a stresszt, de ne veszítsük el a fontos a kapacitások.

Magyarán minél haladóbb egy sportoló, annál inkább lesz szükséges a napi készenlét meghatározása – ebben jelenleg az Omegawave nyújt nagy segítséget.

Hozzászólás

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*


seven × = 56

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>