40 felett – hogyan válasszak?

40 felett – hogyan válasszak?

A hétvégén egy közel 4 órás előadást tartottam a Baptista Egyház országos találkozóján, ahol most csak férfiak vettek részt, mert a téma az erős férfi volt. Kifejezetten örültem, hogy meghívtak, mert egy olyan témáról tudunk beszélgetni, ami szükséges lehet ahhoz, hogy a férfi a helyén legyen egy kapcsolatban: erő, fittség, egészség.

Az egyik leggyakoribb kérdés az volt a részvevők részéről, hogy milyen sportot javasolsz kezdésnek. Ez egy roppant egyszerűnek tűnő kérdés, de korántsem olyan egyszerű megválaszolni. Ha az erő, fittség, egészség irányából közelítem meg a válaszadást, talán mégis van remény arra, hogy használható választ adjak.

Elsősorban zárjuk ki annak a lehetőségét, hogy maga az edzés több rosszat tesz velünk, mint jót. Egy orvosi ellenőrzés, egy labor sokat segíthet abban, hogy megtudjuk, alapvetően fittségi vagy egészséggel kapcsolatos eljárásrendet kellene követnünk. Ahogy a korábbi cikkemben is írtam, előbb zárjuk ki a negatívumokat, és ha ezzel meglennénk, kezdjünk fókuszálni arra, hogy mit nyerhetünk meg, alacsony kockázattal.

A kardiovaszkuláris egészség és az erő/izomtömeg olyan kapacitások, amelyekkel kifejezetten érdemes foglalkozni. Relatíve gyorsan lehet mérhető fejlődést produkálni mindkét területen, és az atléta – aki Te vagy – szinte 2-3 héten belül már érzi is az edzés előnyeit. Az izmok tónusba kerülnek, megváltozik a testtartás, magabiztosabb és fittebb lesz az ember. Ne felejtsük el, minden edzés célja a tartalékok képzése. Azért edzünk, hogy amikor nagy teljesítményt kellene leadnunk, akkor is jelentős tartalékokkal rendelkezzünk. Akinek minden kisebb terhelés – bevásárlás, cipekedés, mentális és érzelmi stressz – a kapacitásai maximumát használják fel, annak a regenerációja kifejezetten nehézkes lesz, és általában minden kihívás során szinte az életéért fog küzdeni.

Edzőt keress, ne kiképzőt..

Fontos területe az edzésnek ma az úgynevezett korrekció, amire nyilvánvalóan nem lenne szükség, ha nem ülnénk naponta 8-12 órát. Ennek pedig ára van, borzalmas testtartás, szájlégzés, stressz. Ne lepődj meg tehát, hogy egy progresszíven gondolkodó edző sokat fog fókuszálni arra, hogy miközben a fittséged szintjét emeli, közben ezeket a negatív hatásokat is próbálja kiiktatni. Ne feledd, most egyetlen izmod, ízületed, csontod sem használod úgy, amire készültél, és amit a használati kézikönyv alapján képes lennél megcsinálni. Vélhetően ülő, vagy állómunkát végzel, görnyedt, úgynevezett kényszertartásban. A modern edzésfilozófia szerint gondolkodó edző olyan biztonságos megoldásokat javasol majd, melyek az izmokat, ízületeket, csontokat és végsősoron az idegrendszered optimálisan használja. Nem gyakorlatokat fogsz csinálni, hanem mozgásokat fogsz megtanulni, melyek remekül hoznak létre olyan kihívásokat, ahol nincs más lehetőséged, mint emberi alapmozgásokat végezni. Egy gépen ülve a lábaid nyújtogatni, nos is aligha természetes emberi mozgás – ahogy rúddal bicepszezni is jó dolog, és lehet is az edzés része, de ismét ritka élethelyzet az, ahol erre valóban szükséged lehet…

Az első megfontolandó tipp tehát – keress egy jó edzőt!

Hozzászólás

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*


− 4 = three

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>