Motiváció?

Motiváció?

A segíthetek rovatban hozzám érkező kérdéseket válaszolok meg, publikus formában, a kérdező engedélyével, név nélkül. A válaszaim a magánvéleményemet reprezentálják, nem abszolút igazságnak szánom a válaszaim, de vita alapnak talán megfelelő.

“Lattam a felhívását a facebookon! Nekem a legnagyobb problémát az jelenti, amikor en sokkal jobban szeretnek segíteni a sportolómnak es jobban szeretnem a sikert mint o. Igy szepen lassan csökken a motivációm. Hogyan tudom a saját motivációmat megtartani es hogyan tudnám ot motiválni jobban?”

Azt hiszed, hogy ez csak a Te problémád, de sok élsportoló veszíti el a motivációját és ebben nincs semmi meglepő, mert ugyanígy veszíti el egy csomó taxis, zöldséges, irodai dolgozó is. Az élsportolók sem mások, mint mi – habár szeretjük őket szuperembereknek látni. Nem vagyok sportpszichológus, így minden tanácsomat kéretik némi gyanakvással olvasni…

De azt gondolom, egy motivációs szakember nem azt mondja meg, miért kell lelkesen küzdened, hanem segít abban, hogy felismerd, miért is kezdtél el az egészért küzdeni anno. A kérdés mindig az, amikor a változás szükségességére akarjuk egy sportolónál felhívni a figyelmet, hogy maga a sportoló tudja-e, hogy változásra van szüksége. Ha nem, úgy maximum az edző egy újabb zavaró tényező, mert egy sportoló életében éppen elég ember van, aki meg akarja mondani neki, hogy mit kellene tennie.

Alapvetően én Michael V. Pantalon által kreált modellben hiszek, legyen szó sportolóról, barátról, családtagról. Sőt, ha hiszed, ha nem – a kérdéseket saját magadnak feltéve is működik a módszer.

Ez egy 6 pontból álló lista, amelyen nyugodt körülmények között megyünk át a sportolóval, és a kérdéseket megválaszolva az alany képes lesz a saját miértjeit megtalálni, ami nélkül maga a folyamat eleve kudarcra van ítélve. Melyek ezek a pontok?

1. Mitől változnál meg? (Vagy ha magadat akarod befolyásolni: Mitől változnék meg?)

Olyan kérdésnek tűnik, amin gondolkodni sem kell, igaz? De ez egy rendkívül trükkös módja annak, hogy megismerjük egy személy motivációját…így gyűjtve össze a nyomokat, hogy mit kell mondanod ahhoz, hogy megcsinálja az általad választott házimunkát. Rátapintasz a választási lehetőségeire. És igen, még ha ő nem is így látja, valójában vannak lehetőségei. Te csak finoman rámutatsz ezekre.

2. Mennyire állsz készen a változásra egy 1-től 10-ig terjedő skálán, ahol az 1 jelenti az „egyáltalán nem állok készen”-t, a 10 pedig a „teljes mértékben készen állok”-ot?

Nem igazán rajongok ezért a kérdésért, mivel visszahozza a pszichiátriával kapcsolatos emlékeimet, ahol naponta 20-szor megkértek, hogy válasszak egy számot 1 és 10 között, mely leginkább jellemzi a hangulatomat. De attól még látom a kérdés mögötti logikát. Egy egyszerű „igen” vagy „nem”, fekete vagy fehér, durva vagy kedves, alacsony vagy magas helyett ismét választási lehetőségek egész spektrumát biztosítod, melyből az illető választani tud. Még mindig előfordulhat vita, de már kisebb mértékben, mivel nem kéred tőle, hogy hozzon döntést. Pusztán csak annyit kérsz, hogy válasszon egy számot, ennyi az egész.

3. Miért nem választották kisebb számot? (Vagy ha a befolyásolandó személy 1-est választott, akkor vagy tedd fel neki még egyszer a második kérdést, de ezúttal kisebb lépéssel a változás irányába, vagy kérdezd meg, hogy mire lenne szükség az 1-esről a 2-esre történő ugráshoz?)

Ennél a lépésnél óvatosnak kell lenned. Ezzel ugyanis könnyen idegesítőnek tűnhetsz, és erre jöhet egy „Hagyjuk!” reakció. Ilyenkor minden esetben hagyd, ne erőltesd. De ha el tudod érni, hogy bármiféle választ adjon, azzal bátorítod, hogy részt vegyen a közös gondolkodás folyamatában. A szám nem lényeges. Egyáltalán nem. A szám mögötti indok és motiváció a fontos. Mint mikor veszel egy autót, és egy ellenszenves fazon megkérdi, hogy mit szeretsz egy autóban, az árkategóriádban, és abban a napban, amikor eldöntötted, hogy veszel egyet.

4. Képzeld el, hogy megváltoztál. Milyen pozitív hatásokkal járna ez?

Na, ez nagyon cseles. Felnevettem ezt a pontot olvasva, mivel a terapeutám mindig ezzel a kérdéssel jött. És működik! Lényegében segítesz az illetőnek elmélyíteni egy adott tevékenységgel kapcsolatos elkötelezettségét. Elképzeli a változást…gondolj Spongyabobra, mikor álmodozik, és elkezd csorogni a nyála…ó igen, kell neki! Most azonnal kell! Alapjában véve így működik a negyedik kérdés.

5. Miért fontosak számodra ezek a pozitív hatások?

Még egy finom lépés. És még egy olyan lépés, amit a terapeutám használt. A megértéshez az egyik technika az „öt miért” megközelítés. Ezt a módszert változásmenedzsment tanácsadóként tanultam. Meg kell győznünk az ügyfeleinket, hogy a mi módszerünk alapján irányítsák a cégüket, és ezt tizenöt perc alatt kell elmagyaráznunk egy élénk, pörgős PowerPoint prezentáció segítségével. Íme: „A cégednek meg kell változnia.” Miért? „Mert folyik ki a pénz a cégből.” Miért? „Mert az alkalmazottaid nagy része egész nap Facebook-ozik, és nem azt csinálja, amit kellene neki.” Miért? „Mert a vezetők nem mutatnak egyértelmű irányt számukra.” Miért? „Mert a vezetők homokba dugják a fejüket.” Miért? „Mondd meg te!”

6. Mi a következő lépés (ha van ilyen)?

Ne hagyd ki az utolsó három szót. Létfontosságúak az utolsó lépést illetően, mivel megerősítik a veled szemben, vagy a telefonban üvöltöző személyt abban, hogy van választása ezzel az egésszel kapcsolatban. Még ha biztos is vagy benne, hogy meggyőzted a barátnődet arról, hogy sétáltassa meg és utána fürdesse meg a kutyádat, akkor is hasznos, ha hangosan kimondatod vele, és így ő is hallja a szavakat. „Igen, ezt csinálom. A szolgája vagyok, ezt választottam, és boldog vagyok ettől.”

Ha beszélsz angolul, itt van a témában írt könyv is – LINK ITT!

Hozzászólás

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*


nine − = 2

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>