Az erő

Az erő

Egy olyan világban, ahol percenként osztanak meg a youtubon gyilkos intervallumos edzéseket, ahol mindenki MMA harcos és csak az számít igazi edzésnek, ha elájulsz legalább, az erő fejlesztése valamiért nem annyira népszerű. Pedig az erő fejlesztése a legjobb stratégia, ha valóban minőségi edzést akarsz végezni, igazán használható izomzatra vágysz és csökkenteni akarod az edzéseid kockázatát. Nem beszélve arról, hogy mozgás minősége mellett az erő az, amit már a kezdetektől érdemes fejleszteni.

Azért még senkit sem vertek meg, mert túl erős volt – Sztraka Mihály, Carlson Gracie Team Hungary

Persze kérdezheted, hogy milyen erősnek kell lenned, és a kérdés egyáltalán nem helytelen, sőt. Egyrészt nem baj, ha reális célt, célokat tűzöl ki magad elé, másrészt az sem baj, ha megérted – bokszolóként nem kell az erőemelő versenyző erejével rendelkezned, de nem árt, ha egy kicsivel erősebb vagy, mint az ellenfeled. És persze itt hadd kreáljak egy talán új fogalmat – a belépő szintű erő fogalmát.

Az erő olyan alap kvalitás, amire minden a későbbiekben fejlesztendő erő fajta épül, amiből ezek mind táplálkoznak. Nem, ezt nem én találtam ki, olyan általam igen tisztelt szakemberek vallják ezt, mint Pavel, Eric Cressey, Dan John, Brett Jones vagy Mark Rippetoe. Nem rossz lista, és habár ők sem tévedhetetlenek, azért hajlok arra, hogy most (is) igazuk van. Egyszerűen egy pontig amikor az erő növekszik, minden más tényezőre is pozitív hatással van. Egy olyan ember esetén, aki se nem erős, se nem jól kondicionált – az erő növelése a legjobb befektetés. Nem olyan szórakoztató, mint belehalni egy intervallumos blokkba, de azért vannak előnyei – például az, hogy baromi erős vagy.

És azért az sem mellékes, hogy míg a megszerzett erőállóképesség vagy állóképesség már pár napos, néhány hetes kihagyásnál elpárolog, az erő jó ideig marad – mert az erő készség, ami tanulható. Az erőt nehezen, szisztematikusan szerzed meg, és az már csak természetes, hogy kezdeti ugrásszerű növekedést egy jóval lassabb tempó követi, de ez csak a kezdőket zavarja meg – a haladók tudják, ahogy közelítesz a genetikai potenciálodhoz, egyre nehezebb lesz adaptációra bírni a tested. Ezért az erőedzés egyben elképesztő tudomány is, amiben a tervezésnek, kivitelezésnek, naplózásnak elképesztő szerepe van.

Persze mondhatod, hogy Te olyan sportot űzöl, ahol a kondicionálás fontosabb, mint maga az erő. Nyilván így van, de valamiért a maratoni futást is gyakran dönti el az utolsó 100 méteres sprint, és nem kevés olyan sportolóval – például triatlon – dolgoztunk, akinek jelentős javult az idejük pusztán azzal, hogy  erőedzést végeztek heti 2 alkalommal. Az erő tehát egyfajta mester kategória, és amelyből az erő egyéb formái képezhetők, legyen szó ezekről:
- erőállóképeség
- állóképesség
- robbanékonyság
- gyors-erő
- gyors-erő-állóképesség
stb.

Az is remek kifogás, hogy már idős vagy és nincs szükséged az erőre. Pedig de még mennyire, hogy van – a marokerő és életkilátások 85 év felett elég szoros kapcsolatot mutattak. De az erő megszerzéséhez vezető úton kiiktatható az osteoporosis is. És persze ne felejtsük el, felkelni a székből, ágyból erőt kíván. De a korai halálozás és az erő hiánya is kutatott terület, és az rendszeres erőedzés az idősek életminőségét jelentősen növelte. Az, hogy az idősek 50 és 70 éves koruk között erejük 30%-át elveszítik durva, és mégis aerobik ami szerepel a münben, nem erőedzés – míg a kutatás az utóbbit javasolja.
Az erőre nem a technikai helyett, hanem mellett van szükséged – de szükséged van rá. – Professor Roy Harris, BJJ 5 dan.

 

Hozzászólás

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*


3 − one =

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>