Andrew Read – Mi az a Primal Move és miért van rá szükségünk?

Andrew Read – Mi az a Primal Move és miért van rá szükségünk?

Tihanyi Réka fordítása a Breaking Muscle cikke alapján.

Nem megy a snatch? Küszködsz a guggolással? Elgondolkodtál már azon, miért kerül annyi küzdelmedbe néhány, állítólag egyszerű sportkészség elsajátítása?

A korlátozó sérülés, vagy probléma gyakran nem ott van, ahol gondolnád. A válasz a rossz guggolásra gyakran az, hogy ne guggoljunk többé. Talán a dolog nem is olyan egyszerű, mint ahogy a guggolást tanítják. Talán a válasz éppen a gyermekkori első mozdulataidban van.
baby, crawling, primal exercise, primal movement, primal move

Az élet a talajon kezdődik. Az első mozdulataink arról szólnak, hogy körülnézünk, mi folyik körülöttünk. Mivel bizonyos hangok vonzanak minket, azzal kezdjük, hogy a kedves hangok tulajdonosait keressük, amint látásunk fejlődésnek indul. Hamarosan átfordulunk a hasunkra, megtéve ezzel a mászás folyamatának első lépését, amely végül ahhoz vezet, hogy megragadunk valamit és megtesszük első, botladozó lépéseinket előre. Amint ezen túl vagyunk, már nem kell sok idő, hogy őrült módjára körbe-körbe rohangáljunk és nagybátyánk tátott szájjal érdeklődjön, hogy a csudába képesek emberek lépést tartani egy gyerek energiaszintjével egy egész napon át (vagy ez utóbbi talán csak én voltam).

Életünk első néhány évében a környezetünket a mozgás segítségével fedezzük fel. Tárgyak felé mozgunk, leguggolunk, hogy jobban megvizsgálhassuk őket és megtanuljuk, hogyan kontrolláljuk a testünket.

Aztán iskolába megyünk és mindent tönkreteszünk. Attól a pillanattól, hogy megkezdjük a tanulást az iskolában, a fejünk megtelik olyasmivel, amit leginkább apróságoknak, jelentéktelen dolgoknak lehet nevezni, és testünk a tévénézésnek megfelelő fizikai aktivitást végzi. A következő 12 évben (és még tovább, ha egyetemre mész) a napjainkat ülő tanulással töltjük.

Ennek ellensúlyozása érdekében arra ösztönöznek minket, hogy vegyünk részt valamilyen sporttevékenységben. Kezdetben ezek a sportok szórakoztatók, puszta játékok, amelyek tovább segítenek minket testünk és mozgásunk felfedezésében. Ám elég hamar további ösztönzést kapunk, hogy specializálódjunk, kiválasszunk egy adott sport irányzatot, és új készségek megtanulása és még több mozgás helyett azon kapjuk magunkat, hogy ugyanazt a néhány dolgot hajtjuk végre újra meg újra.

Ahhoz, hogy a tévében látható sportolókhoz hasonlóvá válhass, a megfelelő szülőkkel kellett rendelkezned anno. De nekünk, többieknek, valószínűleg jobb lett volna, ha megmaradunk a játéknál és az önmagunk fizikai aktivitás általi szórakoztatásánál, ahelyett, hogy folyamatosan azon aggódunk: teljesíteni, teljesíteni, teljesíteni.

Ez talán furcsának tűnhet valakitől, aki a fél életét élvonalbeli atlétákkal dolgozva töltötte, de valójában mindig is aggasztott engem a kiemelkedő teljesítmény, mind fizikai, mind pszichológiai értelemben vett, ára. Az egyik dolog, ami aggodalommal tölt el az, hogy időnk teljes egészében csak a jéghegy tetejét, a legfelső csúcsát nézzük. Csak az utolsó néhány százalékpontra figyelünk – a plyometrics-re, a kiegészítőkre és a magas intenzitású munkára. De sportkészségeink piramisának legalján egy dolog van – a mozgás.

Jó mozgásos készségek hiányában sosem válhatunk sportossá, az atlétikusság hiányában pedig sosem leszünk kiváló atléták.
baby, crawling, primal exercise, primal movement, primal move
A legelső mozdulataink segítenek minden mást, amit rájuk alapozunk. Vegyük példának a mászást. A mászás egy keresztező mozgásminta (cross lateral) – az ellenoldali kezedet és lábadat mozgatot egyszerre. Ha egy mászó ember elforgatunk 90 fokkal és állóhelyzetbe helyezzük, észre fogjuk venni, hogy a járás és a futás ugyanezen mozgásnak felelnek meg – csak különböző sebességekben végrehajtva.

Szóval a következő a kérdésem – ha nem tudsz jól mászni, mi a csudát csinálsz, amikor futsz? Ha nem tudsz anélkül mászni, hogy a csípőd vadul himbálózna közben jobbra-balra, illetve úgy, hogy a térded egyenesen előre-felfelé mozogjon, ne pedig oldalra kifelé, esetleg a bokád nem elég rugalmas, miből gondolod, hogy ezek a problémák mind eltűnnek, amikor állóhelyzetben sebességet és terhelést adsz hozzá?

Elmondom, mi a végeredmény – sérülés. Tehát, mit tehesz a dolog érdekében? Hadd osszam meg legújabb felfedezésemet – a Primal Move-ot. A magyarázat szerint, “A Primal Move célja a változások játékos, szép és óvatos mozgások általi elérése. A jobb mozgás révén bármit szeretsz csinálni az életben, képes leszel azt élvezni. Meg akarjuk mutatni neked a lehetőségeket, amelyek mindannyiunkban ott vannak, mélyen elásva. A Primal Move Fundamentals az alapszintű divíziónk, amelyet később akár bemelegítő gyakorlatsorként, akár teljes ezdézprogramként használhatsz.”

A Primal Move-ot nézve egy dolog igazán szöget ütött a fejemben – nem végezhetsz funkcionális mozgást ÉLVEZET nélkül. Olvasd el a következő kivonatot a Primal Move honlapjáról, hogy megértsd, miért hiszem úgy, hogy ez a dolog a logikus előrelépés, az eddigiek után:

Egy Primal óra alapelemei:

 

  • Mobilitás előkészítése – Általában a Primal Flow Értékelő gyakorlatsort használjuk, így tiszta képet kapunk a kliens, vagy kliensek mozgásos állapotáról.
  • Sérülések megelőzése – hintázással, mászással és könnyű gurulással erősítjük a legkezdetlegesebb mozgásos mintákat, enyhe terheléssel a mobilizált területeken.Torzó koordináció – A test “összerakása”, cél, hogy elkezdjük a testet egy egységként működtetni. Nem, ez nem egy “törzs edzés”, bármit is jelentsen az, ez csupán a felső és az alsó test összehangolására hívja fel a figyelmünket, hogy később nehezebb terheléssel is bánni tudjunk.
  • Sub-maximális pliometrikus – a pliometrikus és a szub-maximális pliometrikus mozgás nem mindenkinek való, különösen a tényleges magassági ugrások. A gyakorlás ezen részével az a célunk, hogy egy szív-érrendszeri összetevőt is hozzáadjunk és a kezdetleges mintákat egy kis intenzitással is megterheljük – a terhelés a mozgásmintákat állandósítja, ezért életbevágó, hogy helyesen végezzük őket, mielőtt bármilyen terhelést adunk hozzá, legyen szó akár sebességről, akát fizikai súlyról.
  • Készségfejlesztés – Egy nagyon fontos rész, ahol a kliensnek relatíve frissnek kell lennie, de most már fokozott tettudatossággal rendelkeznie az első négy szakasz elvégzése után. Az előrehaladás minden egyes lépését kecsességgel és eleganciával kell elvégezni, a statikus tartásoktól a sportspecifikus sebességig. Ez az elképzelés az esztétikailag élvezhető minőségű, szép mozdulatokról – vagy “Kalos Sthenos”-ról, ahogynGray Cook nevezi -, életbevágó eleme a jó mozgásnak.
  • Edzés ellenállással – A gondos előkészítés előnyös hatásianak alkalmazása a fő minták megszilárdítására. Nyomás, húzás, kitörés, dőlés vagy hajlítás, forgatás és járás vagy akár a cipelés a legfontosabb minták és ezek gyakran összemosódhatnak gyakorlás közben.
  • Játékok – Ez a szegmens az egyik kedvencünk. Tapasztalatunk, hogy ez a rész jókedvet és versengő környezetet teremt, és ez az a szegmens, ahol tisztán látszik, hogyan hozza létre a játékosság a flow-t. Emlékezzetek, nincs funkcionális edzés szórakozás, vidámság nélkül. Miért csak a gyerekeknek szabadna játszani?
  • Szabad-flow gyakorlat – Szinte mint egy tánc, játék a mozgás, a sebesség és az intenzitás sorozatával – mint az árnyékboxolás, csak mozgással. A megtanult mozdulatok felfedezése és készségeid azokon belüli fejlesztése.
  • Energiarendszer fejlesztése – Ez az óra legintenzívebb része, ahol célunk a metabolikus kondicionálás. Abban az esetben, ha a Flow gyakorlás nem része a programnak, ez a szegmens használható ugyanara a célra. Általában 3-5 mozgásból tevődik össze, szökdécselést vagy ugrásokat tartalmaz a fizikai igénybevétel növelése érdekében.
  • Mobilitás levezetés – Majdnem azonos a Promal Flow felméréssel, de módosítható az egész órai gyakorlás függvényében.


A Primal Move nagyon jó okkal kavarja fel a funkcionális tréning világát. Ez a, már az FMS hivatalos partnereként elismert, és a Carlson Gracie-féle BJJ csapat, valamint a Krav Maga Global által is használt, bizonyos szempontból vadonatúj, mégis régimódi fitnesz trend olyasmit fog hozzáadni az edzésedhez, aminek már el is felejtetted, hogy valaha tudtál a létezéséről.

Andrew Read – RKC Team Leader

A testedzés világban szerzett több évtizedes tapasztalata mellett a Dragon Door Ausztrália tulajdonosa és vezető edzője. Sikeres szerzőként cikkei jelentek meg egyaránt az UltraFit, Blitz, Inside MMA, International Kickboxer és Oxygen magazinokban illetve online a Breaking Muscle oldalon.

Hozzászólás

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*


two × 7 =

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>